Thursday 29 October 2015

Universiti Israel diboikot


Universiti Israel diboikot

29 OKTOBER 2015
Pasukan keselamatan Israel melepaskan gas pemedih mata ke arah penunjuk perasaan bagi menyuraikan protes. Gambar kecil: Iklan boikot lebih 300 ahli akademik.

LONDON - Lebih 300 ahli akademik Britain berkata mereka akan memboikot hubungan dengan universiti Israel berikutan perlanggaran hak asasi manusia yang tidak boleh diterima terhadap rakyat Palestin.

Pengumuman bertajuk A Commitment by UK scholars to the Rights of Palestinians  itu disiarkan sebagai iklan halaman penuh dalam akhbar The Guardian.

"Kami amat terganggu dengan penempatan haram Israel di bumi Palestin, di mana ia jelas melanggar hak asasi manusia. Kami tidak akan menerima jemputan untuk melawat institusi akademik Israel atau mengambil bahagian dalam persidangan yang dibiayai dan dianjurkan mereka.

"Keputusan ini akan dikekalkan sehingga negara rejim Zionis mematuhi undang-undang antarabangsa dan menghormati prinsip hak asasi manusia sejagat," menurut iklan itu.

Menurut Arab News, senarai awal sokongan berkenaan ditandatangani ahli akademik dari 72 institusi berbeza termasuk profesor, pensyarah, felo masyarakat diraja dan felo Akademi Britain.

Sementara itu, salah seorang penandatangan, Profesor Conor Gearty dari London School of Economics berkata, kempen boikot ini adalah cara untuk menunjukkan bahawa kesaksamaan dan keadilan serta undang-undang antarabangsa perlu dihormati.

No comments:

Post a Comment