Thursday 29 October 2015

Israel penjara ulama Palestin


SHEIKH RAED


BAITULMUQADDIS – Sebuah mahkamah Israel me­ngarahkan supaya seorang ulama Palestin dipenjarakan kelmarin selepas pengikutnya dituduh menghasut keganasan di pekarangan Masjid Al-Aqsa di timur Baitulmuqaddis.
Keganasan baharu tercetus petang kelmarin apabila tiga warga Palestin menyerang beberapa askar Israel sebelum mereka ditembak mati dalam dua kejadian berasi­ngan di selatan Tebing Barat.
Sheikh Raed Salah yang memimpin Pergerakan Islam di Israel, didapati bersalah kerana menghasut keganasan di tempat suci itu dalam satu ceramah pada 2007.
Dia juga berada dalam pemerhatian Rejim Zionis kerana mengapi-apikan ketegangan di pekarangan Al-Aqsa sehingga membawa kepada serangan menggunakan pisau, tembakan dan bantahan ganas terhadap penduduk Israel.
Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu berjanji pada minggu lalu untuk mengharamkan Pergerakan Islam kerana melakukan hasutan yang membawa kepada gelombang penentangan penduduk Palestin di Tebing Barat dan Genting Gaza.
Pada 2007, Raed menggesa umat Islam dan warga Arab supaya bangkit menentang kezaliman Rejim Zionis dan melindungi kesucian masjid Al-Aqsa dalam gelombang kebangkitan yang dikenali sebagai intifada. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1029&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3pu5ZjdKy 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment