Menurut seorang saksi, pertempuran meletus selepas polis sempadan Israel mengepung dan mengambil alih dua buah bangunan berhampiran kawasan penempatan haram di Beit El di utara Ramallah yang dibina tanpa permit.
Seorang jurucakap tentera Israel berkata, pihaknya bertindak mengerahkan anggota polis sempadan ke Beit El menjelang operasi merobohkan bangunan-bangunan haram di kawasan berkenaan.
Bagaimanapun, rata-rata penduduk enggan keluar dari kediaman mereka sehingga memaksa anggota polis menggunakan kekerasan mengusir mereka keluar.
Dalam pada itu, ratusan penduduk haram turut bersembunyi di sebuah penempatan haram di Sanur, utara Tebing Barat yang telah dikosongkan kira-kira 10 tahun lalu sebagai sebahagian daripada pelan pengunduran Israel 2005.
Antara penduduk penempatan haram itu ialah kumpulan rahib, pemimpin utama pro-Yahudi, dan puluhan keluarga yang pernah dihalau keluar dari Sanur sedekad lalu.
Pihak berkuasa Israel telah memberikan tempoh sehingga 2 petang waktu tempatan agar mengosongkan lokasi tersebut atau berdepan dengan tindakan susulan. – DPA