Tuesday 18 November 2014

Penempatan Yahudi tetap dibina


Tel Aviv: Menteri Luar Israel Avigdor Lieberman dengan bongkaknya berkata semalam, rejim itu tidak akan berhenti membina penempatan Yahudi di Baitulmaqdis Timur.
Kenyataannya pasti meningkatkan kekecewaan Barat berhubung dasar penempatan Israel di tanah yang mereka jajah.
“Kami tidak akan menerima sebarang sekatan untuk membina penempatan Yahudi di Baitulmaqdis,” kata Liebermann pada sidang akhbar dengan Menteri Luar Jerman, Frank-Walter Steinmeier.
Sejak Oktober lalu, Israel meneruskan pembinaan lebih 4,300 rumah di Tebing Barat, antara punca yang meningkatkan ketegangan di bandar raya itu.
Palestin mahukan Baitulmaqdis Timur menjadi ibu negara mereka apabila impian mewujudkan sebuah negara Palestin merdeka di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza, kawasan yang dikuasai Israel pada Perang 1967, menjadi kenyataan.
Tetapi Israel mendakwa keseluruhan Baitulmaqdis sebagai ibu negaranya, walaupun tuntutan itu tidak diiktiraf antarabangsa.
“Sesiapa yang menjangka Israel akan menyerah dan mengehadkan pembinaan penempatan Yahudi di Baitulmaqdis, mereka silap,” kata Lieberman yang juga menetap di penempatan Yahudi di Tebing Barat.
“Kami bersedia mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan Israel. Tidak ada tolak ansur,” katanya. 
- Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 18 November 2014 @ 5:01 AM
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/9723#sthash.FKxsFnOy.dpuf

No comments:

Post a Comment