Wednesday 19 November 2014

Empat maut diserang di rumah ibadat Yahudi


DARAH berlumuran di lantai sebuah rumah ibadat Yahudi yang menjadi lokasi serangan oleh dua penduduk Palestin di Baitulmuqaddis semalam. - REUTERS


BAITULMUQADDIS – Dua lelaki Palestin bersenjatakan sebilah kapak dan pisau didakwa membunuh empat orang di sebuah rumah ibadat Yahudi di sini semalam sebelum mereka ditembak mati oleh polis, kata perkhidmatan kecemasan dan polis Israel.
Serangan sejurus selepas subuh itu berlaku di sebuah kejiranan Yahudi di Baitulmuqaddis Barat, di sini.
Gambar yang dimuat naik oleh seorang jurucakap tentera Israel di internet memaparkan mayat seorang lelaki memakai jubah Yahudi terbaring di lantai, sebilah pisau berlumuran darah dan beberapa meja yang terbalik.
“Kami menganggap kejadian ini serangan pengganas,” jelas jurucakap polis, Micky Rosenfeld.
Dalam perkembangan berkaitan, perkhidmatan ambulans Israel menyatakan, lebih lapan orang parah dalam serangan itu.
Menurut Rosenfeld pula, sekurang-kurangnya seorang penyerang tersebut berasal dari Baitulmuqaddis Timur di sini.
Beberapa stesen radio Palestin menyifatkan kedua-dua penyerang itu sebagai mati syahid manakala serangan sama turut dipuji pergerakan Hamas di Genting Gaza.
“Hamas mahu operasi balas dendam ini diteruskan kerana pendudukan haram oleh Israel menjadi punca ketegangan di sini,” kata jurucakap Hamas, Sami Abu Zuhri.
Sementara itu, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menyalahkan Hamas dan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas berhubung serangan tersebut. Beliau menuduh Mahmoud dan Hamas sengaja mengapikan penduduk Palestin ke arah keganasan. – Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1119&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3JSyTqcI8 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment