Al-Aqsa jadi sasaran Israel
SEJAK pendudukan Israel pada 1967, beberapa tindakan provokasi rejim Zionis dapat dilihat di Haram al-Sharif yang menempatkan al-Aqsa dan Masjid Kubah Batu.

Pada 21 Ogos 1969, seorang warga Australia, Denis Michael Rohan bertindak biadab membakar al-Aqsa hingga menyebabkan kemusnahan besar pada beberapa tinggalan sejarah termasuk Mimbar Solahuddin al-Ayyubi.

Insiden yang mencalar maruah umat Islam itu telah mencetuskan bantahan masyarakat dunia pada masa tersebut, sekali gus membawa kepada penubuhan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).

Ketika itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) turut mengeluarkan Resolusi 271 yang menggesa Israel supaya menghentikan rancangan untuk mencemari kesucian al-Aqsa dan mengubah status Baitulmaqdis.

Bagaimanapun, resolusi tersebut gagal untuk menghalang rejim Zionis daripada terus melakukan tindakan provokasi di masjid yang pernah menjadi kiblat pertama orang Islam itu.

Pada 27 Januari 1982, sekumpulan pelampau Yahudi sekali lagi cuba untuk membakar al-Aqsa, namun rancangan jahat itu berjaya digagalkan.

Kira-kira tujuh tahun selepas itu, beberapa Ahli Parlimen (Knesset) turut bertindak biadab dengan menceroboh masuk ke kawasan al-Aqsa untuk melakukan upacara keagamaan mereka dan kemuncak provokasi Israel adalah ketika bekas Perdana Menteri Israel, Ariel Sharon berkunjung ke al-Aqsa pada 28 September 2000 yang telah mencetuskan Intifada Kedua.

Peristiwa kebangkitan yang berlarutan kira-kira lima tahun itu telah meragut lebih 3,000 nyawa penduduk Palestin.