Monday 27 October 2014

Polis Israel tahan lima penduduk Palestin


SEKUMPULAN remaja Palestin melontar batu ke arah polis Israel dalam satu bantahan di Silwan berhampiran Ramallah kelmarin.


BAITULMUQADDIS – Polis Israel menahan lima penduduk Palestin dalam pertempuran terbaharu dengan kumpulan penunjuk perasaan di Baitulmuqaddis Timur di sini semalam.
Keadaan di Baitulmuqaddis Timur semakin tegang selepas beratus-ratus penduduk Palestin berhimpun sebelum majlis pengebumian seorang remaja Palestin, Abdelrahman Shaludi semalam.
Shaludi ditembak mati polis Israel pada Rabu lalu selepas dia memandu sebuah kereta sebelum melanggar sekumpulan penduduk Yahudi yang menyebabkan seorang bayi terbunuh.
Ketegangan semakin memuncak selepas tentera rejim Zionis menembak mati seorang remaja Palestin yang juga warganegara Amerika Syarikat, Orwah Hammad dalam satu tunjuk perasaan di Tebing Barat pada Jumaat lalu.
Jurucakap polis Israel, Micky Rosenfeld berkata, keadaan semakin tidak terkawal di kawasan kejiranan Silwan di Baitulmuqaddis Timur di mana majlis pengebumian Shaludi diadakan.
Katanya, beratus-ratus polis tambahan ditempatkan bagi menangani kumpulan tunjuk perasaan Palestin yang membaling batu dan membakar tayar di jalan raya.
“Polis Israel menyuraikan kumpulan penunjuk perasaan yang membaling batu dan menahan seramai lima penduduk Palestin.
“Seramai 400 hingga ke 500 polis tambahan telah dikerahkan ke kawasan tersebut bagi menghalang sebarang kejadian tidak diingini,” katanya. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1027&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3HHvU1TAm 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment