Thursday 30 October 2014

Membahagikan Masjid Al-Aqsa Boleh Cetuskan Konflik Terbaharu - NGO


Diterbitkan: Khamis, 30 Oktober 2014 6:59 AM
Masjid Al-Aqsa

KUALA LUMPUR: Hasrat Israel untuk membahagikan kawasan Masjid Al-Aqsa antara orang Islam dan Yahudi mungkin akan menyebabkan tercetusnya konflik terbaharu di Palestin serta membangkitkan kemarahan umat Islam, demikian peringatan badan-badan bukan kerajaan (NGO) di Malaysia.

Pengarah Eksekutif Yayasan Al-Quds Malaysia Dr Mohammad Makram berkata Parlimen Israel (Knesset) kini bercadang memperkenalkan rang undang-undang baharu, jika diluluskan ia akan membenarkan orang Yahudi bersembahyang di dalam masjid ketiga paling suci bagi umat Islam, selain menetapkan tempat tarikh tertentu untuk mereka berbuat demikian.

"Selama 1,300 tahun lalu Masjid Al-Aqsa menjadi tempat orang Islam beribadat dan ia kekal begitu, bukan kerana kita mahu memonopolinya. Ia dibuka kepada semua budaya dan agama, tetapi kita tidak membenarkan sesiapa untuk mengambil alih tempat suci kami (Masjid Al-Aqsa)," katanya dalam sidang media pada taklimat mengenai perkembangan terbaharu Masjid Al-Aqsa di Wisma Bernama.

"Sejak tiga bulan lepas, terdapat pertempuran berterusan antara pihak berkuasa Israel dan rakyat Palestin dengan hampir setiap hari ada rakyat Palestin yang terbunuh," katanya.

Mohammad mendakwa 400 pendatang Yahudi menyerbu masuk ke dalam Masjid Al-Aqsa baru-baru ini dan melakukan tarian Talmud dan bersembahyang sambil diawasi tentera Israel.

Menurut beliau, Timbalan Speaker Parlimen Israel Moshe Feiglin dan kalangan golongan elit Israel yang berkuasa sebelum ini juga telah mencadangkan agar Masjid Al-Aqsa dirobohkan bagi membina sebuah tempat ibadat Yahudi di situ.

Dr Mohammad memberi amaran bahawa ketegangan di kawasan itu mungkin meningkat mencetuskan Intifada ketiga (pemberontakan) jika Israel terus menyerang Masjid Al-Aqsa dan kawasannya.

Intifada kedua berlaku pada September 2000 selepas Perdana Menteri Israel Ariel Sharon ketika itu melawat kawasan berkenaan.

"Orang ramai perlu difahamkan, apabila kita bercakap mengenai kesucian Masjid Al-Aqsa, kita bercakap mengenai seluruh kawasan itu, bukan masjid itu sahaja. Sama seperti kita bercakap tentang Kaabah, kawasan sekitar Masjidil Haram (di Makkah) adalah suci kepada kita," katanya.

Turut hadir pada sidang media itu ialah wakil 16 NGO lain termasuka Humanitarian Care Malaysia Berhad (MyCARE), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Majlis perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) dan Pertubuhan Kebudayaan Palestin Malaysia (PCOM).

Pengerusi MyCARE (sebelum ini Aqsa Syarif) Dr Hafidzi Mohd Noor berkata hak eksklusif umat Islam untuk masjid ini diiktiraf Liga Bangsa Bersatu, organisasi antarabangsa pertama untuk mengekalkan keamanan dunia sebelum kewujudan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) dan ini seharusnya dihormati oleh semua.

Dr Hafidzi menjelaskan, sebelum campur tangan pihak Zionis, umat Islam,Kristian dan Yahudi hidup dengan aman di Jerusalem dengan ketiga-tiga agama itu menganggap ia sebagai kota suci.

Bagaimanapun, keadaan berubah setelah Jerusalem diduduki oleh Israel pada 1967, dengan Israel secara terus-menerus cuba untuk memonopoli bandar, menjejaskan bukan sahaja umat Islam malah penganut Kristian yang tinggal dibandar itu.

Ini katanya, adalah pelanggaran serius terhadap hak asasi manusia dan tidak hanya melibatkan umat Islam. Dr Hafidzi juga menyatakan bahawa pada 1980, Israel mengisytiharkan Jerusalem sebagai ibu kota Israel, meskipun resolusi PBB menyatakan perbuatan itu menyalahi undang-undang.

"Namun, perkara ini disahkan oleh Amerika Syarikat (Jerusalem sebagai ibunegeri, Israel)," katanya.

Sementara itu, Pengarah Hubungan Politik PCOM Abdullah Aqrabawi berkata sebagai rakyat Palestin, beliau berharap Malaysia akan terus menyuarakan sokongan terhadap masalah ini selama tempoh menduduki kerusi wakil tidak tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNSC) dari 2015-2016 untuk mempertahankan Masjid Al-Aqsa. 

No comments:

Post a Comment