Sunday 31 August 2014

Selamat pulang


‘Selamat Pulang Wahai Pejuang’. Itu antara kata-kata yang terzahir bagi penduduk Gaza sebaik melihat kelibat anggota pasukan Briged Izudin Al-Qassam yang kembali berjumpa dengan ibu bapa, anak isteri dan sanak saudara sebaik peperangan tamat, minggu lalu.
Kepulangan pejuang jihad ini sememangnya dinantikan oleh orang tersayang. Bukan orang yang mengenali mereka saja yang menanti, sebaliknya semua lapisan masyarakat menunggu kepulangan mereka. Merekalah ‘wira hitam’ yang sangat digeruni Zionis. 
Saya merasai suasana hiba itu. Saya melihat seorang lelaki usia emas memeluk anaknya dengan linangan air mata sambil anaknya itu masih memakai pakaian seragam tentera hitam milik briged berkenaan. 

Mereka ini berjuang, tidak mengira siang malam. Tidur mereka hanya beralaskan batu bata sambil mimpi malamnya hanya lintasan percikan api roket, mahupun bunyi letupan.
Foto
ANGGOTA pasukan Briged Izudin Al-Qassam yang kembali berjumpa dengan orang tersayang.

Inilah kebanggaan rakyat Gaza. Pejuang mujahidin ini tidak pernah kenal erti mengalah, bagi mereka biar nyawa dikorbankan, namun tidak sekali-kali akan membenarkan musuh menjejak kaki di tanah tercinta, bumi Syam.



Dapatkan akhbar Metro Ahad untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/31

No comments:

Post a Comment