Monday 16 December 2013

Berikut ialah nama-nama yang pernah digunakan bagi Al-Quds:



1. Madinatus Salam (Bandar Keamanan) - Uru Salim - Jurusalem
Nama ini merupakan nama yang tertua diketahui manusia. Ianya diberikan oleh penduduknya yang terawal iaitu bangsa Arab Kan'an iaitu nama yang dinisbahkan kepada saalim (sejahtera) atau Syalim, nama Tuhan keamanan bangsa Kan'an atau pun nama bagi orang yang mengasaskan bandar ini. Kalimah Uru/ Juru adalah kalimah 'Sumeria' yang bermakna bandar. Hari ini ia dikenali dengan nama Jurusalem yang bermaksud Bandar Sejahtera.

2. Yabus
Nama ini dilafazkan oleh panglima tentera Yahudi yang bernama Yusha' ketika menyerang Palestin pada kurun ke-12 sebelum masihi. Yabus dinisbahkan kepada bangsa Yabusiyun yang berasal daripada bangsa Arab. Mereka adalah penduduk terawal yang menetap di Semenanjung Arab. Mereka juga merupakan penduduk terawal di Al-Quds yang mengabadikan sejarah kependudukan mereka di Palestin.

3. Iliaa'
Nama ini diberikan oleh Maharaja Rom yang bernama Hdyran pada tahun 135 sebelum masihi. Iliaa' adalah nama datuk kepada keluarga maharaja ini. Nama ini kekal digunakan sehingga dalam perjanjian bertulis oleh Umar Al-Khattab ketika berlakunya pembebasan Al-Quds oleh umat Islam.

4. Baitul Maqdis
5. Baitul Muqaddas
6. Al-Quds

Sumber: Dr. Wahbah Az-Zuhaili

No comments:

Post a Comment