Thursday 6 October 2016

Kapal Zaytouna-Oliva ke Gaza ditawan Israel

RABU, 5 OKTOBER 2016 @ 11:49 PM

 Oleh Mohd Iskandar Ibrahim dan Syed Azwan Syed Ali bhnews@bh.com.my

KAPAL Zaytouna-Oliva yang memulakan pelayaran 21 hari lalu dari Barcelona, Sepanyol itu terputus hubungan pada jam 8.50 malam tadi, kurang 50 batu nautika dari pantai Gaza.  - Foto Facebook

 KUALA LUMPUR: Kapal kemanusiaan Zaytouna-Oliva 'Women's Boat to Gaza' (WBG) dalam misi memecahkan kepungan Israel ke atas Gaza, ditawan tentera laut rejim jam 8.58 malam tadi waktu Malaysia.

Kapal yang membawa 13 aktivis kemanusiaan, termasuk wakil tunggal Malaysia, Dr Fauziah Mohd Hassan, dipintas tentera laut rejim dan dijangka ditunda ke Pelabuhan Ashdod, Israel. Insiden itu disahkan Pusat Krisis WBG Humanitarian Care Malaysia (MyCARE) kepada BH. Dr Fauziah yang bertindak sebagai doktor di atas kapal itu adalah Ahli Lembaga Pemegang Amanah MyCARE.

Kapal dengan 13 aktivis wanita pelbagai latar belakang dari 12 negara itu berlepas dari Barcelona, Sepanyol, 21 hari lalu. Ia dilaporkan terputus hubungan 8.50 malam, kurang 50 batu nautika dari Gaza. Misi pelayaran kemanusiaan dengan mesej keamanan itu adalah simbolik penentangan masyarakat antarabangsa, khususnya wanita, ke atas kepungan haram rejim Israel ke atas Gaza sejak 2007.


Aktivis lain di atas kapal pemenang Hadiah Nobel 1976, Mairead Maguire dari Ireland dan Ahli Parlimen dari New Zealand, Marama Davidson; pengarah dan penulis skrip Amerika Syarikat, Naomi Wallace; atlet dan ahli akademik dari Norway, Gerd Von Der Lippe; serta jurulatih dan atlet Turki, Cigdem Topçuoglo.

Usaha memecahkan kepungan Israel ke atas Gaza bermula pada 2010 melalui Freedom Flotilla yang menyaksikan sembilan aktivis Turki ditembak mati komando Israel yang menawan kapal Mavi Marmara. Ketika insiden, kapal kemanusiaan yang turut dinaiki 12 aktivis dari Malaysia itu berada pada kedudukan 70 batu nautika dari pantai Gaza.

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/199228

No comments:

Post a Comment