Thursday 6 October 2016

Israel sahkan pintas kapal Zaytouna-Oliva

DUNIA KHAMIS, 6 OKTOBER 2016 @ 7:33 AM

BAITULMAQDIS: Israel hari ini mengesahkan memintas sebuah kapal yang membawa sekumpulan aktivis wanita yang didakwa mereka mahu menceroboh masuk ke Semenanjung Gaza dan mereka kini dibawa ke pantai dalam keadaan selamat.

 Tentera Laut Israel berkata, mereka sudah menunda kapal berkenaan untuk memastikan ia tidak melanggar undang-undang maritim yang menyekat kemasukan ke perairan Gaza.

Kapal Zaytouna-Oliva belayar dari Barcelona sejak September lalu bersama 13 wanita pelbagai warga negara, termasuk pemenang Hadiah Nobel Keamanan 1976, Mairead Maguire dari Ireland Utara. Misi itu turut disertai wakil tunggal Malaysia, Dr Fauziah Mohd Hassan.

 Dinamakan sebagai "Women's Boat to Gaza", ia adalah sebahagian daripada misi Freedom Flotilla Coalition yang menyokong kapal pro-Palestinian yang cuba memasuki Gaza dan cuba menentang sekatan haram Israel ke atas Gaza sejak tahun 2007. - AFP

 Bot Palestin kelihatan mengibarkan bendera kebangsaan di pelabuhan Bandar Gaza bagi menyokong konvoi kemanusiaan ke Gaza. - Foto AFP  

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/199316

No comments:

Post a Comment