Friday 7 October 2016

AS kutuk pelan penempatan baharu Israel

KHAMIS, 6 OKTOBER 2016 @ 10:34 PM

AMERIKA Syarikat mengutuk keras tindakan Israel meluluskan pelan pembinaan penempatan baru di Tebing Barat yang diduduki. - Foto AFP

WASHINGTON: Amerika Syarikat mengutuk keras tindakan Israel meluluskan pelan pembinaan penempatan baharu di Tebing Barat yang diduduki.

Rumah Putih dan Jabatan Negara menyatakan rancangan untuk sehingga 300 rumah baharu dan zon industri secara tidak langsung memudarkan prospek bagi penyelesaian dua negara berhubung konflik Israel-Palestin.

 Namun Israel menegaskan kurang daripada 100 rumah diluluskan.

Menurut Kementerian Luar Israel, perumahan baharu itu akan dibina di dalam kawasan penempatan sedia ada. Jurucakap Pihak Berkuasa Palestin, Saeb Erekat berkata pihaknya mengalu-alukan kritikan Washington dan berharap ia akan benar-benar bertindak.

 "Selepas hampir 50 tahun penjajahan Israel secara sistematik dan pendudukan tentera di negara Palestin, Amerika Syarikat perlu melaksanakan langkah yang diperlukan untuk menamatkan penempatan Israel, termasuk melalui Majlis Keselamatan PBB, menghentikan bantuan kewangan kepada Israel, dan berhenti membiayai penempatan melalui organisasi yang berpangkalan di AS yang mencetus keganasan dan diskriminasi terhadap rakyat Palestin," katanya. - Agensi

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/199599

No comments:

Post a Comment