Saturday 14 November 2015

Israel serbu hospital Palestin


14 NOVEMBER 2015
Israel serbu hospital Palestin

Rakaman CCTV memaparkan tindakan anggota Israel yang melakukan penyamaran kini tersebar di internet.

RAMALLAH - PALESTIN. Rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang kini viral memaparkan tindakan biadab sekumpulan tentera rejim Israel yang menyamar memakai pakaian tradisional Arab termasuk menjadi wanita hamil menyerbu sebuah hospital di Tebing Barat telah mencetuskan kemarahan penduduk Palestin.

Pengarah Hospital al-Ahli di Hebron, Dr Jihad Shawar memberitahu kira-kira 21 anggota digelar sebagai Mustaarabin terlibat dalam serbuan kira-kira jam 3 pagi (waktu tempatan), Rabu lalu.

"Mereka menyerbu masuk ke dalam unit pembedahan di mana Azzam Shalaldeh sedang menunggu giliran untuk menjalani pembedahan dan menembak mati sepupunya, Abdullah.

"Beberapa kakitangan perubatan turut dijadikan tebusan. Ia adalah satu bentuk jenayah yang dilakukan secara terang-terangan," katanya.

Menurutnya lagi, mereka turut memberkas Azzam yang didakwa menyerang seorang lelaki Israel.  

Dalam satu kenyataan, badan amal perubatan antarabangsa, Doctor Without Borders (MSF) bertindak mengecam serbuan itu.

"Kami menggesa pihak berkuasa supaya menghormati status khas yang diberikan kepada kemudahan perubatan dan mangsa cedera," jelasnya.

Sementara itu, pertubuhan hak asasi manusia, Amnesty International turut mengutuk pembunuhan sepupu mangsa yang ditembak beberapa kali di kepala dan tubuhnya, lapor al-Jazeera.

No comments:

Post a Comment