Monday 12 October 2015

Kekejaman Israel ke atas Palestin semakin berleluasa



RAKAMAN video menunjukkan tentera Israel mengacukan senjata api mereka ke arah Isra yang cuba bersenjatakan pisau. - AGENSI


BAITULMUQADDIS – Sebuah klip video kekejaman Israel tersebar luas di dalam internet yang menunjukkan beberapa anggota polis Israel menembak seorang wanita Palestin di sebuah terminal bas di Afula kelmarin.
Mangsa berusia 28 tahun yang dikenali sebagai Isra Abed itu dikatakan ditembak kerana dia cuba menikam seorang pengawal keselamatan Israel dengan sebilah pisau.
Rakaman video menunjukkan dia ditembak beberapa kali oleh beberapa tentera Israel yang mengepungnya meskipun Isra jelas tidak mampu memberi ancaman besar.
“Dia tidak pun memberi sebarang ancaman kepada sesiapa,” kata seorang doktor, Belal Dabour yang dikatakan memuat naik video itu menerusi laman sosial, Twitter.
Ada laporan menyebut wanita itu terbunuh, manakala ada sumber menyatakan Isra kini dalam keadaan kritikal dan dirawat di sebuah hospital.
Sementara itu, ketegangan semakin merebak di Gaza, Baitulmuqaddis dan Tebing Barat semalam apabila sebanyak 17 penduduk Palestin terbunuh dalam tempoh 11 hari keganasan berlaku.
Kebanyakan mereka terbunuh selepas ditembak oleh tentera Israel dalam gerakan baharu menikam pendatang haram Yahudi dan tentera Zionis.
“Lebih 80 penduduk Palestin cedera, 10 daripada mereka parah,” kata anggota perubatan itu.
Golongan muda Palestin kini me­lancarkan intifada ketiga selepas kebangkitan intifada pe­rtama pada 1987 dan tahun 2000. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1011&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3oIpJ1M4u 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment