Monday 26 October 2015

Israel mahu patuhi status masjid Al-Aqsa


AFP - PENDUDUK Islam Palestin menunaikan solat Jumaat di pekarangan masjid Al-Aqsa pada 23 Oktober lalu selepas Israel membuka semula sekatan ke atas semua peringkat usia untuk memasuki kawasan masjid berkenaan.


BAITULMUQADDIS – Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menyatakan mengekalkan pendiriannya kelmarin untuk tidak membenarkan orang bukan Islam bersembahyang di pekarangan masjid Al-Aqsa.
“Israel menegaskan kembali komitmennya untuk mengekalkan status quo terhadap Temple Mount (masjid Al-Aqsa) dalam bentuk ayat dan tindakan.
“Israel akan terus menguatkuasakan polisi jangka panjangnya bahawa orang Islam boleh bersembahyang di masjid berkenaan dan orang bukan Islam hanya dibenarkan untuk melawat,” ujarnya dalam satu kenyataan.
Kenyataan itu dikeluarkan sebagai respon kepada kenyataan Ketua Setiausaha Amerika Syarikat, John Kerry selepas pertemuannya bersama Raja Abdullah II dan pemimpin Palestin, Mahmud Abbas di Amman.
Kerry memberitahu bahawa Israel bersetuju dengan langkah-langkah untuk meredakan kete­gangan di zon konflik tersebut termasuk kamera pengawasan 24 jam yang tidak dinyatakan di dalam kenyataan Netanyahu.
Ketegangan di Al-Aqsa telah tercetus dalam gelombang baharu yang menyaksikan serangan pisau dan senjata menentang tentera Zionis selepas Israel menyekat umat Islam masuk ke masjid Al-Aqsa. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1026&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3pcVIMITP 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment