Friday 9 October 2015

Israel guna taktik baharu


Israel guna taktik baharu

9 OKTOBER 2015
Israel guna taktik baharu Ejen provokasi Israel menahan seorang pemuda Palestin yang membaling batu semasa pertempuran di Beit El, kelmarin.

BAITULMAQDIS - PALESTIN. Tentera Israel dikatakan sengaja melancarkan provokasi berterusan terhadap penduduk Palestin di Tebing Barat.

Menurut laporan Press TV, tindakan provokasi itu dilihat taktik Israel bagi menghidupkan peluang mereka melakukan penindasan lebih teruk terhadap penduduk Palestin.

Perkara itu didedahkan menerusi satu rakaman video yang jelas menunjukkan beberapa askar yang menyamar sebagai penduduk Palestin menghasut penunjuk perasaan membaling batu ke arah pasukan keselamatan Israel.

Kejadian itu berlaku semasa tunjuk perasaan di sekitar penempatan haram yang dibina Israel di Beil El dekat Ramallah, Rabu lalu.

Dalam kejadian itu, seorang pemuda Palestin cedera di kaki akibat luka tembakan yang dilepaskan ejen provokasi Israel.

Sementara itu, agensi berita Ma'an melaporkan bahawa sekurang-kurangnya 13 rakyat Palestin cedera terkena peluru getah yang dilepaskan tentera Israel semasa pertempuran di sekitar Ramallah.

Ketegangan di rantau ini meningkat sejak beberapa hari lalu selepas Israel bertindak menyekat kemasukan rakyat Palestin ke Kota Lama dan melarang mereka menjejakkan kaki ke Masjid Al-Aqsa.

No comments:

Post a Comment