Tindakan Israel diambil selepas Mahmoud mengarahkan pasukan keselamatan dan sayap-sayap Palestin untuk menghalang sebarang peningkatan keganasan yang menimbulkan kebimbangan akan mencetuskan intifada atau kebangkitan ketiga.
Jurucakap polis Israel, Luba Samri berkata, penduduk Palestin dibenarkan semula untuk mengerjakan solat di Masjid al-Aqsa bermula hari ini.
Pegawai keselamatan Palestin dan Israel juga bertemu di sebuah lokasi yang tidak didedahkan di Tebing Barat malam tadi bagi mengadakan perbincangan, lapor media Israel.
Rentetan daripada pertemuan tersebut, Mahmoud mengumumkan usaha untuk mengekang peningkatan keganasan di sana.
“Kami tidak mahu sebarang peningkatan keganasan, tetapi kami perlu melindungi diri kami,’’ kata beliau yang dipetik sebagai berkata oleh agensi berita rasmi, Wafa.
Kawasan Masjid al-Aqsa menjadi pusat demonstrasi dan merebak sehingga ke kawasan jajahan rejim Zionis yang menyaksikan penduduk Israel berketurunan Arab memba­ling batu ke arah polis di daerah Jaffa, Tel Aviv.
Palestin bimbang, kerajaan Israel akan menukar peraturan sedia ada di al-Aqsa yang membenarkan Yahudi melawat, tetapi tidak melakukan upacara agama di sana.
Peningkatan keganasan ber­kenaan menimbulkan kebimbangan masyarakat antarabangsa tentang kemungkinan tercetus intifada terbaharu seperti yang berlaku pada awal 2000 dan 1987 hingga 1983. – AFP