Friday 30 October 2015

62 mangsa Israel

 Reuters
Baitulmaqdis: Polis Israel menembak mati dua lagi penduduk Palestin yang didakwa menyerang mereka dengan pisau di Tebing Barat semalam.

Polis Israel menembak mati seorang penduduk Palestin di Hebron, kononnya selepas dia menikam dan mencederakan seorang polis rejim Zionis.


Beberapa jam kemudian, di satu kawasan berhampiran, polis Israel menembak mati seorang lagi penduduk Palestin yang juga didakwa cuba menikam seorang askar Yahudi.

Keganasan yang berlarutan hampir satu bulan itu adalah yang terburuk sejak perang di Gaza pada 2014.



Konflik terbaru itu tercetus ekoran kemarahan penduduk Palestin selepas Israel membenarkan kumpulan Yahudi memasuki perkarangan Masjid Al-Aqsa.

Al-Aqsa ialah masjid ketiga paling suci umat Islam dan Palestin menuduh Israel cuba menguasai masjid berkenaan.

Sejak konflik tercetus 1 Oktober lalu, sekurangnya 62 penduduk Palestin maut ditembak pihak berkuasa Israel di Tebing Barat dan Gaza.

Daripada jumlah itu, 35 daripada mereka ditembak mati, kononnya selepas menyerang polis dan askar Israel dengan pisau dan beberapa kes menggunakan senjata api.

Sebilangan lagi ditembak mati ketika menunjuk perasaan membantah kekejaman rejim Zionis.

Kebanyakan mangsa yang terbunuh dalam konflik ini adalah remaja.

Pusat Hak Asasi Manusia dan Bantuan Guaman Baitulmaqdis memberitahu, daripada maklumat yang diterima, pihak berkuasa Israel masih belum menyerahkan 29 mayat penduduk Palestin yang mereka tembak mati.

Gabenor Hebron, Kamel Hmeid berkata, tindakan Israel tidak menyerahkan mayat itu menyemarakkan lagi kemarahan penduduk.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 30 Oktober 2015 @ 6:38 AM

ASKAR Israel memeriksa mayat seorang lelaki Palestin yang ditembak mati selepas didakwa menyerang seorang polis Zionis berhampiran Masjid Ibrahim di Hebron, Tebing Barat, semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/89314#sthash.FYNSueR3.dpuf

No comments:

Post a Comment