Tuesday 22 September 2015

Gaza tegang

 Oleh Mohd Firdaus Ibrahim

firdaus_ibrahim@hmetro.com.my
Kuala Lumpur: Seluruh penduduk Gaza kini dalam keadaan berjaga-jaga berikutan ketegangan yang berlaku akibat serangan dilakukan tentera Zionis hampir setiap hari.


Pengurus Media Aman Palestin di Gaza, Hamza Deirawi ketika dihubungi berkata, serangan bersenjata dilakukan tentera Israel di beberapa kawasan seperti di sempadan dan Pelabuhan Gaza.

“Mereka (tentera Israel) melancarkan serangan hampir setiap hari namun sehingga kini tiada kecederaan dilaporkan berlaku,” katanya.

Menurutnya, serangan itu tercetus selepas Israel dilapor bertindak balas terhadap beberapa tembakan peluru berpandu yang dilepaskan di wilayah Gaza ke kawasan penempatan haram.

Sementara itu, dalam perkembangan lain, Hamza berkata, persiapan sambutan Aidiladha dalam kalangan penduduk Gaza adalah sederhana berikutan harga ternakan seperti lembu dan kambing mahal.

“Harga seekor lembu AS$3,200 (RM13,632) manakala AS$550 (RM2,343) untuk biri-biri,” katanya.

Menurutnya, seramai 100,000 daripada 1.9 juta penduduk di Gaza terkesan secara langsung akibat peperangan yang berlaku.

“Ramai yang tiada rumah kerana kediaman mereka dimusnahkan dalam beberapa siri serangan tentera Israel manakala 10,000 mengalami kecederaan,” katanya.

Katanya, bagi meraikan penduduk di Gaza, Aman Palestin akan menyembelih 20 lembu dan 132 biri-biri sempena Aidiladha.

“Manakala di Tebing Barat dan Baitulmaqdis, kita (Aman Palestin) juga akan menyumbang 10 lembu dan 67 biri-biri untuk ibadah korban,” katanya.

Katanya, dia menyeru orang ramai supaya terus menyumbang kepada ratusan ribu penduduk di Gaza.

“Sumbangan orang ramai terutama rakyat Malaysia sentiasa dialu-alukan dan jutaan terima kasih kepada mereka yang berbuat demikian,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 22 September 2015 @ 5:05 AM

PEJUANG Palestin dalam misi latihan ketenteraan di sempadan Gaza.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/79213#sthash.QhD5GzH1.dpuf

No comments:

Post a Comment