Tuesday 22 September 2015

Banjirkan terowong kekang kegiatan ‘pengganas’


Sinai: Tentera Mesir membanjirkan terowong yang didakwa digunakan untuk menyeludup di sempadan Gaza-Mesir di Rafah kelmarin.

Ia didakwa sebahagian usaha pihak berkuasa negara itu untuk mengekang kegiatan ‘pengganas.’


Kerajaan Mesir berkata, terowong itu, dari Sinai ke Semenanjung Gaza digunakan oleh kumpulan militan untuk menyeludup senjata antara wilayah Palestin yang terkepung itu.

Tentera mengepam air dari Laut Mediterranean ke dalam paip bawah tanah terowong merentas sempadan itu dalam usaha menghalang penggunaannya sama sekali.

Mesir mula mengumumkan rancangan membanjirkan kawasan itu sebulan lalu dan kini merancang mengubahnya menjadi 18 kolam ternakan ikan di sepanjang sempadan 13 kilometer dengan Gaza itu.

Semenanjung Gaza yang dikuasai Hamas dikepung oleh Mesir dan Israel sejak 2007, kononnya untuk menghalang kumpulan militan di Semenanjung Sinai mengimport senjata.

Semenanjung Sinai ialah kubu kumpulan militan yang ada hubungan dengan Negara Islam (IS).

Bagaimanapun, penduduk Sinai berkata, mereka bergantung kepada perdagangan secara menyeludup menerusi terowong itu untuk hidup kerana tidak dipedulikan kerajaan Mesir sejak sekian lama.

Kerajaan Mesir kini dilapor menguatkuasakan undang-undang menghukum penjara seumur hidup ke atas mereka yang didapati bersalah kerana menyeludup. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 21 September 2015 @ 5:36 AM

AIR bertakung selepas terowong dibanjirkan.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/79012#sthash.B7DPSsNx.dpuf

No comments:

Post a Comment