Wednesday 30 September 2015

3 pelancong cedera dalam pertembungan Palestin-Israel


REMAJA Palestin menyelamatkan diri selepas anggota tentera Israel melepaskan gas pemedih mata ketika pertembungan di Tebing Barat, hari ini. - Foto AFP
RAMALLAH: Penunjuk perasaan Palestin bertembung dengan tentera Israel di seluruh Tebing Barat Selasa, sambil tiga pelancong cedera ringan akibat terkena balingan batu ketika ketegangan kekal memuncak selepas beberapa hari keganasan di Masjid Al-Aqsa.
Perkarangan atas bukit itu, digelar Temple Mount oleh penduduk Yahudi dan umat Islam sebagai tapak permulaan Israk Mikraj, agak sepi Selasa.
Kira-kira 600 pelancong dan 100 penduduk Israel melawat tapak itu tanpa insiden serius. Israel melarang lelaki Islam bawah 50 tahun daripada memasuki perkarangan itu beberapa hari kebelakangan ini dalam tindakan dikatakan untuk mengurangkan ketegangan.
Tapak itu menyaksikan pertembungan berulang sejak dua minggu lalu ketika penunjuk perasaan Palestin mengurung diri di dalam Masjid Al-Aqsa sambil membaling batu, bom api dan mercun ke arah polis Israel di luar.
Perkarangan di Bandar Lama Baitulmaqdis itu kerap menjadi tapak letusan keganasan dan menjadi teras konflik Israel-Palestin.
Rakyat Palestin menuntut timur Baitulmaqdis, yang ditawan Israel daripada Jordan dalam perang Asia Timur tahun 1967 sebagai ibu kota akan datang mereka.
Masjid Al-Aqsa adalah tapak suci ketiga umat Islam, di mana Nabi Muhammad diangkat ke syurga. - AP

No comments:

Post a Comment