Saturday 11 April 2015

Budak warga Israel maut terperangkap dalam tandas


Bangkok: Seorang budak perempuan warga Israel berusia 12 tahun yang dilaporkan hilang selepas kebakaran memusnahkan sebuah feri yang padat dengan pelancong di selatan Thailand ditemui mati, kata polis semalam.
Mayat mangsa dijumpai terperangkap di dalam tandas oleh sekumpulan penyelam.
Mangsa ditemui sehari selepas lebih 100 pelancong asing terjun ke dalam Laut Andaman bagi menyelamatkan diri selepas feri yang dinaiki mereka dari Krabi menuju ke Phuket terbakar kelmarin.
“Penyelam menjumpai mayat mangsa di dalam tandas di belakang feri berkenaan kira-kira jam 11 pagi,” kata jurucakap polis, Decha Butnampetch.
Ujarnya, kanak-kanak itu adalah satu-satunya penumpang yang maut dalam kejadian berkenaan dan keluarganya sudah dimaklumkan.
Pada mulanya polis memberitahu bahawa semua penumpang feri berkenaan terselamat sebelum mangsa dilaporkan hilang.
Usaha mencari dan menyelamat dihentikan kelmarin akibat arus deras serta cuaca gelap sebelum disambung semula awal pagi semalam.
Feri berkenaan membawa pelancong asing dari Britain, Switzerland, Amerika Syarikat dan China.
Kemalangan membabitkan pengangkutan awam seperti bas dan feri sering berlaku di Thailand akibat standard keselamatan yang lemah.
Feri atau bot pelancongan juga sering karam akibat sikap tamak operator yang mahu mengaut keuntungan dengan membawa penumpang berlebihan ketika kemuncak musim pelancongan.
Pada 2013, tiga pelancong asing antara enam yang maut selepas feri yang sarat dengan penumpang karam berhampiran pusat pelancongan Pattaya. - AFP
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/42764#sthash.Nst1cUs8.dpuf

No comments:

Post a Comment