Wednesday 3 September 2014

Isil pembunuhan beramai-ramai kira-kira 800 tentera yang ditangkap di Iraq: HRW



Sep 3, 2014 4: 15:00 GMT

Human Rights Watch (HRW) berkata pengganas Isil Takfiri telah membunuh beratus-ratus tentera Iraq ditangkap apabila militan menakluki sebuah pangkalan tentera di utara Baghdad.

Kumpulan yang berpusat di New York berkata pada hari Rabu bahawa pembunuhan besar-besaran 770 tentera telah diadakan di Perkhemahan Speicher berhampiran bandar Tikrit kembali pada bulan Jun.

Para pemerhati antarabangsa juga berkata jumlah pasukan Iraq dibunuh adalah beberapa kali lebih tinggi daripada apa yang pada mulanya dilaporkan.

HRW juga berkata nombor baru adalah berdasarkan kepada analisis imej satelit baru, video dan akaun yang masih hidup ini.

Pada 10 Jun, pengganas telah mengambil beratus-ratus tahanan dari penjara Mosul. Mereka mengarahkan tahanan untuk mendapatkan pada lutut mereka dan kemudian melepaskan tembakan, membunuh sehingga 670 orang di tempat kejadian.

Timbalan Hak Asasi Manusia PBB Pesuruhjaya Flavia Pansieri berkata pada hari Isnin bahawa militan Isil telah dijalankan "perbuatan perbuatan yang tidak berperikemanusiaan pada skala yang tidak dapat dibayangkan" di seluruh Iraq sejak beberapa bulan yang lalu.

Yang berpangkalan di UK kumpulan hak asasi manusia, Amnesty International, juga mengutuk pengganas Isil kerana melakukan "jenayah perang, termasuk pembunuhan beramai-ramai ringkasan, beheadings, crucifixions, dan penculikan."

Pengganas Isil telah melakukan jenayah kejam dan mengancam semua masyarakat termasuk Syiah, Sunni, Kurd, Kristian dan Izadi Kurd, semasa kemajuan mereka di Iraq.

Pegawai-pegawai kanan Iraq telah dipersalahkan Arab Saudi, Qatar dan beberapa negara-negara Teluk Parsi Arab untuk keganasan yang semakin meningkat di negara mereka.

Kumpulan pengganas mempunyai hubungan dengan perisikan Saudi dan dipercayai disokong oleh rejim Israel.

JR / AB / SS

No comments:

Post a Comment