Wednesday 3 September 2014

Isil bertindak sama seperti penghapusan etnik Israel di Palestin: Penganalisis



 Sep 3, 2014 07:38 GMT


Press TV telah menjalankan temu bual dengan Mark Glenn, pengulas politik dari Idaho, kira-kira Amnesty International menuduh Isil militan pembersihan etnik sistematik.

Berikut adalah transkrip anggaran temuduga.

Press TV: Amnesty International kini menuduh militan Takfiri pembersihan etnik dan pembunuhan besar-besaran. Sudah tentu ini adalah perkara baru. Mengapa anda berfikir pada masa ini kita melihat semakin banyak kutukan yang keluar dari banyak masyarakat antarabangsa?

Glenn: Perkara pertama yang kita perlu memohon kepada ini adalah sedikit perspektif sejarah.

Militan Takfiri, Isil, ISIS - apa yang mereka lakukan? Mereka pada dasarnya bertindak dalam cara yang tepat yang sama yang dianjurkan kepentingan Yahudi - Zionis - lakukan pada awal abad yang lalu apabila mereka menceroboh tanah suci dan mula penyembelihan borong kampung-kampung, lelaki, wanita dan kanak-kanak.
Jadi, benar-benar ini hanyalah rekreasi - satu rekreasi sejarah atau enakmen semula jika anda mahu memanggilnya itu - apa yang Zionis lakukan untuk rakyat Palestin, ke Lubnan dan kepada orang-orang lain di rantau ini sekarang untuk abad yang lalu.

Jadi tiada siapa yang perlu terutamanya terkejut dengan ini memandangkan hakikat bahawa ia telah ditubuhkan sekarang bahawa kumpulan-kumpulan ini adalah ciptaan perkahwinan-buatan neraka ini antara Zionis dan negara-negara kapitalis Barat seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom.

Pada asasnya apa yang kita ada di sini: kami mempunyai pembentukan Negara Yahudi; dan sekarang kami mempunyai sekumpulan pengganas yang cuba untuk mewujudkan Negara Islam.
Saya rasa bahawa sebab-sebab yang Amnesty Antarabangsa dan pertubuhan-pertubuhan lain mula memberi perhatian adalah bahawa mereka terpaksa, mereka tidak mempunyai pilihan lain kerana media internet dan alternatif, orang sekarang dapat mengetahui maklumat yang tahun lalu apabila terdapat adalah monopoli ini pada kawalan aliran maklumat perkara seperti pembunuhan beramai-ramai telah disimpan tersembunyi dari orang.

Jadi sekarang Amnesty International dan kumpulan lain tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menampung perkara-perkara ini kerana jika mereka tidak meliputi mereka orang akan mengetahui tentang mereka sendiri.    

Press TV: Sekarang apa, sekarang bahawa raksasa ini telah dibuat, apa yang anda fikir ia akan mengambil? Dari satu segi yang kita lihat sebagai contoh Amerika Syarikat dan United Kingdom, Perancis dan negara-negara Barat yang lain di permukaan mengutuk apa yang berlaku di Iraq - dan juga di Syria sekarang; tetapi kita tahu bahawa mereka adalah sebahagian daripada masalah yang membawa kepada penciptaan entiti Isil ini.

Jadi apa yang anda fikir sekarang yang akan berlaku kita dengar Amerika Syarikat bercakap tentang pengeboman walaupun mereka di Syria tanpa kebenaran kursus ... dan juga kita melihat beberapa serangan yang berlaku di Iraq - Apakah ini semua kira-kira sekarang, yang hubungan dengan Barat dan cara yang mereka bercakap tentang pengendalian Isil, yang banyak yang mengatakan adalah ciptaan Barat Zionisme-Parsi Teluk?  

Glenn: Saya tidak fikir kita perlu membuat kesilapan dengan menggunakan kecaman sama seperti kita ... mari kita contohnya, Israel: ia bermula sebagai masalah kecil ini dan akhirnya ia menjadi raksasa ini yang tidak terkawal sekarang dan sudah tentu ini adalah disebabkan oleh hakikat bahawa Israel yang bersenjata kepada gigi dan mempunyai senjata nuklear. Dan kemahuan untuk menggunakannya terhadap sesiapa sahaja yang mungkin bahkan melihat sisi dia.

ISIS dan Isil tidak berada dalam situasi yang sama. Mereka berjuang dengan dana dan senjata dan senjata bahawa Amerika Syarikat telah memberikan mereka dan akan terus memberi mereka.

Jika Amerika Syarikat benar-benar bertekad untuk membawa perkara ini berakhir tidak ada persoalan tentang hakikat bahawa mereka boleh mengawal supaya mereka mempunyai justifikasi untuk masuk dan melakukan ke Syria apa yang mereka kira-kira untuk melakukan tahun yang lalu bulan ini, tetapi telah dihalang berbuat demikian kerana syafaat dari Rusia Presiden Vladimir Putin.

Jadi, saya tidak fikir kita perlu membuat kesilapan dengan mengatakan bahawa ISIS dan Isil adalah tidak terkawal. Jika Amerika Syarikat dan Barat benar-benar mahu untuk mengawal haiwan-haiwan liar di mereka boleh buat, ia cukup mudah.

Mereka mahu menggunakan ini sebagai alasan untuk dasarnya selesaikan apa yang mereka tidak dapat untuk memulakan tahun yang lalu dengan serangan ke atas Syria yang tidak pernah berlaku.      

SC / NNhttp://www.presstv.ir/detail/2014/09/03/377539/isils-mo-israels-ethnic-cleansing/

No comments:

Post a Comment