Monday 15 September 2014

Elak susahkan Doha


Kaherah: Pemimpin Ikhwanul Muslimin Mesir yang hidup dalam buangan di Qatar akan meninggalkan negara terbabit yang diberi tekanan hebat untuk berhenti memberi sokongan kepada kumpulan berkenaan.

Pemimpin cabang politik Ikhwanul Muslimin, Parti Kebebasan dan Keadilan Amr Darrag berkata di laman Facebooknya bahawa beberapa anggotanya memilih untuk berpindah bagi mengelak ‘menyusahkan’ Qatar.


“Beberapa pemimpin parti kami dan Ikhwanul Muslimin juga akur dengan permintaan untuk memindahkan ibu pejabat dari Qatar,” katanya.

Dua pegawai Ikhwanul Muslimin di Qatar turut mengesahkan perkara itu.


Ikhwanul Muslimin diisytiharkan Mesir sebagai ‘organisasi pengganas’ selepas tentera menggulingkan Presiden Mohamad Mursi pada Julai 2013.


Sejak itu, pemimpinnya hidup dalam buangan di beberapa negara termasuk Turki yang dipercayai turut bakal menjadi destinasi mereka yang bakal meninggalkan Doha.

Setiausaha agung Ikhwanul Muslimin Mahmud Hussein yang sehingga kini berada di Doha dianggap mengetuai pertubuhan berkenaan berikutan kebanyakan pemimpin kanannya ditahan pihak berkuasa Mesir. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/09/14

No comments:

Post a Comment