RAMALLAH - Presiden Palestin, Mahmoud Abbas berhasrat memutuskan perjanjian dengan Hamas jika gerakan itu tidak membenarkan kerajaan yang ada sekarang beroperasi di Genting Gaza secara terbuka dan bebas.

Menurut Al Jazeera, beliau menyuarakan hasrat itu ketika menemui Presiden Mesir, Abdel Fattah Al Sisi di Kaherah untuk menyambung semula mesyuarat gencatan senjata dengan Israel.
“Kami sukar menerima situasi ini secara berterusan jika wujud sebuah lagi kerajaan bayangan di wilayah itu,“ katanya.

Di bawah terma perjanjian Kabinet Perpaduan ditandatangani April lalu, persaingan antara Hamas dan Fatah untuk menerajui kelompok Pihak Berkuasa Palestin yang berpusat di Tebing Barat perlu dihapuskan.

Pada 2 Jun lalu, beberapa wakil Kabinet secara rasmi meletak jawatan namun mereka masih mempunyai kuasa di Gaza.

Sementara itu, pasukan keselamatan Israel bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan selepas seorang remaja Palestin maut akibat ditembak ketika demonstrasi bantahan di timur Baitulmaqdis, kelmarin.

Jurucakap Polis Baitulmaqdis, Muhammad Abd al-Majid berkata, Sunuqrut, 16, parah selepas ditembak dengan peluru getah di kepala ketika protes di Wadi Joz.

"Kami sentiasa bersiap siaga untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Kejadian 8 Julai lalu tidak mustahil berulang jika situasi sebegini terus berlaku," katanya.