Wednesday 9 April 2014

Palestin beri amaran

Palestin beri amaran
Perunding Palestin dan Israel berbincang untuk meneruskan semula rundingan damai yang hampir menemui kegagalan, Ahad lalu. 
9 April 2014 RAMALLAH - PALESTIN . Pemangku Presiden Palestin Mahmoud Abbas memberi amaran bahawa negara itu bersedia mengemukakan lebih banyak permohonan bagi  menyertai agensi di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Menurut pembantu beliau, Mohammed Ishtayeh, tindakan berkenaan akan diambil jika rundingan damai bersama Israel menemui jalan buntu selepas tarikh akhir pada 29 April depan.

Kelmarin, Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), John Kerry cuba untuk meredakan ketegangan antara kedua-dua belah pihak selepas rundingan damai itu yang sepatutnya berlangsung dalam tempoh sembilan bulan tergendala akibat dolak dalik Israel.

AS bertindak campur tangan selepas Mahmoud mengambil keputusan nekad menandatangani dokumen untuk menghantar permohonan menyertai 15 agensi di bawah PBB dan konvensyen antarabangsa pada minggu lalu.

Pemimpin gerakan Fatah itu membuat tindakan tersebut selepas Israel gagal mengotakan janji untuk membebaskan kumpulan keempat tahanan Palestin seperti yang dipersetujui sebelum ini.

Dalam perkembangan lain, puluhan ribu penduduk Palestin di Baitulmaqdis Timur terpaksa menanggung derita sejak bekalan air terputus lebih sebulan lalu.

Menurut penduduk, situasi itu adalah yang terburuk sejak Israel membina tembok pemisah di kawasan itu, dipetik dari laporan Press TV.

No comments:

Post a Comment