Tuesday 7 January 2014

PBB-Strike Meninggalkan Tebing Barat Kem Pelarian di Chaos



Satu serangan di kalangan PBB-pekerja di kem-kem pelarian Palestin telah meninggalkan 51 000 kanak-kanak daripada sekolah selama lebih sebulan, lebih 40 klinik kesihatan ditutup dan sampah menimbun di kem-kem. Namun tidak ada tanda-tanda pertikaian buruh diselesaikan.

"Anak-anak kita kini di jalanan. Tidak ada ubat, sampah menyekat jalan-jalan di kem-kem pelarian. UNRWA tidak mengambil berat tentang kita atau tentang pekerja. Tidak mencukupi dengan kita berada di bawah pengepungan dan bahawa kita telah diusir dari tanah air kita. Di manakah hak-hak pelarian? ", Kata Khalil Bal'awi, warga Al Dheisheh kem pelarian di Bethlehem.

Di Tebing Barat 5000 pekerja di PBB pelarian UNRWA agensi yang memohon sejak daripada Disember tahun lepas menuntut gaji yang lebih tinggi dan kontrak tetap bukannya kontrak jangka pendek. Semalam pekerja UNRWA di Gaza juga tunjuk perasaan, menuntut gaji yang lebih tinggi.

"Kami hanya menuntut gaji yang cukup tinggi untuk memberi makan kepada anak-anak kita," kata salah seorang daripada mereka yang ketara di Jerusalem.

No comments:

Post a Comment