Monday 2 December 2013

Jerman dan Britain Blok Palestin Bid Sertai Antarabangsa zaitun Kumpulan Perdagangan



Rakyat Palestin terpaksa membekukan permohonan mereka untuk menjadi sebuah negara ahli Majlis Zaitun Antarabangsa kerana pembangkang oleh Jerman dan Britain.

Menurut sumber-sumber diplomatik Eropah , wakil-wakil Jerman dan British mendakwa bahawa membiarkan rakyat Palestin menyertai majlis itu boleh sabotaj rundingan Israel-Palestin kini mengambil tempat di bawah naungan Amerika. Penyambungan semula rundingan 'telah dengan syarat Israel membebaskan tahanan Palestin sebagai pertukaran untuk janji Palestin tidak mencuba untuk menyertai pelbagai organisasi PBB, dan tidak menangani Mahkamah Jenayah Antarabangsa di The Hague.

Permohonan Palestin , yang disediakan pada musim panas ini oleh Kementerian Luar Pihak Berkuasa Palestin di Ramallah dalam nama Negeri Palestin , sepatutnya diundi pada mesyuarat majlis zaitun di Madrid minggu ini.

Wakil-wakil Perkhidmatan Tindakan Luar Eropah berhujah bahawa majlis ini adalah semata-mata satu organisasi teknikal, dan oleh itu tidak jatuh dalam kategori organisasi yang rakyat Palestin berjanji untuk tidak menyertai. Selain itu, mereka berhujah , keahlian akan memberikan rakyat Palestin akses kepada bantuan teknikal dalam industri penting kepada ekonomi mereka. Tetapi pandangan ini tidak bergoyang Britain dan Jerman , kedua-duanya menentang permohonan.

Negara anggota Kesatuan Eropah yang diwakili di dalam majlis zaitun oleh delegasi bersama tunggal , jadi jika negeri-negeri ini tidak dapat mencapai kata sepakat mengenai isu tertentu , peraturan adalah bahawa delegasi EU mesti menahan diri daripada mengundi.

Oleh itu, walaupun sokongan Perkhidmatan Tindakan Luar untuk bidaan mereka, rakyat Palestin menyedari bahawa undi Kesatuan Eropah tidak akan dibuang dalam memihak kepada mereka, dan lebih suka tidak mengalami kegagalan diplomatik. Sebaliknya, mereka mengambil keputusan untuk menangguhkan permohonan mereka untuk masa yang lebih sesuai , pegawai Palestin memberitahu Haaretz .

A Jerman pegawai Kementerian Luar berkata dalam satu kenyataan: "Undi dalam keputusan ini belum lagi berlaku dan akan diambil oleh Kesatuan Eropah, tidak Jerman Jerman kedudukan yang berkaitan dengan soalan-soalan mengenai kenegaraan Palestin terkenal. . " Tidak ada jawapan British adalah yang akan datang.

Pejabat Kesatuan Wakil Eropah di Baitulmuqaddis Timur berkata: " keahlian kepada IOC adalah selaras dengan usaha Palestin institusi - bangunan yang EU terus menyokong dan telah bekerja selama bertahun-tahun Dalam konteks itu , EU kelihatan baik meningkatkan . keupayaan teknikal Palestin di sektor minyak zaitun. "

Oktober lepas, Kementerian Luar PA menggesa Majlis Zaitun Antarabangsa untuk mengambil tindakan segera untuk melindungi pokok-pokok zaitun di Tebing Barat daripada serangan peneroka. Ia juga menggesa masyarakat antarabangsa , dan terutamanya ahli-ahli Kuartet ( Amerika Syarikat, PBB, Kesatuan Eropah dan Rusia), untuk mengutuk serangan ini.

Menurut data yang dikumpul oleh Pejabat PBB bagi Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan , hampir 10,000 pokok-pokok zaitun Palestin dan anak pokok di Tebing Barat sudah tercabut atau rosak dalam serangan langsung oleh Israel sejak awal tahun 2013 , meningkat daripada kira-kira 8,500 pada tahun 2012.

Ditanya mengenai isu ini , Pejabat Kesatuan Wakil Eropah di Baitulmuqaddis Timur memberitahu Haaretz : "EU mengutuk keganasan peneroka berterusan ke arah petani Palestin dan provokasi yang sengaja terhadap orang awam Palestin Ia sentiasa menyeru pihak berkuasa Israel untuk membawa penjenayah ke muka pengadilan dan . mematuhi obligasinya di bawah undang-undang antarabangsa. "

Artikel ini telah diterbitkan oleh Haaretz

No comments:

Post a Comment