Tuesday 17 December 2013

Gaza mengalami Ribut



Semenanjung Gaza telah mengesahkan bahawa ia telah mengekalkan kerosakan menyamai hampir $ 64 juta kerugian berikut ribut musim sejuk. Pengepungan Israel akan mendatangkan kesusahan kepada operasi menyelamat.

Pada hari Sabtu, pegawai berkata kira-kira 40,000 penduduk Gaza terpaksa pindah kerana hujan bermula pada Rabu. Hujan sebahagian daripada ribut yang juga diselubungi kawasan di rantau ini dengan salji.

Kem pelarian di Jebaliya di utara Gaza dan Nafak Street di Gaza City adalah antara bidang paling teruk.

Hampir tujuh ribu keluarga (42,000 individu) telah dipindahkan dari rumah mereka. Kerajaan telah meletakkan 900 keluarga di 19 pusat perlindungan menyelamat, manakala selebihnya sedang dipindahkan untuk tinggal dengan saudara-mara dan rakan-rakan.

Operasi menyelamat lambat disebabkan peralatan primitif dan kekurangan bahan api, yang terutamanya memberi kesan kepada trak kecemasan. Lebih daripada 5200 orang telah diambil untuk diselamatkan dalam bot nelayan, kenderaan berat dan lori tentera.

Press TV berkata bahawa, "banjir disebabkan pembukaan empangan israil timur di Semenanjung Gaza, untuk hari kedua hari ini, banjir lumpur yang teruk".

Chris Gunness, jurucakap PBB agensi bantuan utama di wilayah itu juga berkata bahawa " masyarakat dunia perlu membawa tekanan yang berkesan untuk menamatkan sekatan di Gaza ", Press TV melaporkan .

Israel telah mengepung Gaza sejak Jun 2007, satu keadaan yang telah menyebabkan kemerosotan dalam taraf hidup, tahap pengangguran yang tinggi, dan kemiskinan secara besar-besaran.

Mengenai situasi Menteri Kerja Raya dan Perumahan di Gaza, Yousef Al Ghareer menyatakan: " anggaran awal kami menunjukkan bahawa lebih 3,300 rumah telah banjir dan 1,000 rumah mengalami kerosakan, Kerosakan dianggarkan pada $ 40 juta Ganti rugi untuk infrastruktur. . . yang termasuk jalan raya, rangkaian air, sanitasi, elektrik dan telekomunikasi rangkaian berjumlah $ 12 juta Sementara itu, hampir 1,000 kedai-kedai dan kemudahan industri telah dikekalkan kerugian dianggarkan sebanyak $ 3 juta dalam kerosakan sektor pertanian yang termasuk ; . ayam, ternakan, ikan dan sayur-sayuran juga telah dialami $ 7 juta ganti rugi. "

No comments:

Post a Comment