Thursday 5 December 2013

Bahagi Haram al-Sharif

Bahagi Haram al-SharifPandangan dari jauh Kota Lama meliputi kawasan Haram al-Sharif di Baitulmaqdis. - Foto AGENSI Israel rancang ambil sebahagian al-Aqsa, Masjid Kubah Emas

Baitulmaqdis: Kerajaan Israel sudah membahaskan di Parlimen cadangan membahagikan kawasan Kota Lama atau Haram al-Sharif yang menempatkan Masjid al-Aqsa dan Masjid Kubah Emas serta Tembok Ratapan antara kawasan Yahudi dan Islam. Ia berpunca daripada kegiatan sekumpulan kecil aktivis Yahudi menuntut hak melakukan upacara keagamaan di tapak kuil yang musnah, di tengah Kota Lama yang meliputi al-Aqsa selain kawasan Kristian dan Armenia.

Kami mahu ia dibahagikan antara penduduk Yahudi dan Islam. Hari ini, Yahudi sedar Tembok Barat (Tembok Ratapan) tidak cukup” Aviad Visoli, Pengerusi Pertubuhan Temple Mount

Ia mencetuskan kemungkinan berlaku pertelagahan dengan dunia Islam, yang menganggap kawasan itu sebagai tempat suci dan mengharamkan Yahudi beribadah di situ.

Tetapi, setiap minggu, beratus-ratus penduduk Yahudi menaiki jalan kayu yang dibina di atas Tembok Barat dan memasuki kawasan itu.

Ambil peluang baca doa

Ramai berpura-pura bercakap di telefon bimbit tetapi sebenarnya membaca doa sebelum dengan sengaja menjatuhkan syiling dan membongkok untuk mengutipnya sekalipun aksi tunduk kepala untuk berdoa diharamkan.
Mereka tidak lagi dianggap militan kerana cadangan membahagikan kawasan itu kini dibahaskan di Parlimen Israel dan diterima puak tertentu dalam kerajaan campuran pimpinan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, lapor The Washington Post.

Pemimpin politik dalam parti Netanyahu, mahu Israel memperluas bukan memperkecil kawalan di Tebing Barat, Baitulmaqdis Timur dan Kota Lama, termasuk Temple Mount (Kuil Bukit) atau Haram al-Sharif di kalangan umat Islam.

“Kami mahu ia dibahagikan antara penduduk Yahudi dan Islam. Hari ini, Yahudi sedar Tembok Barat (Tembok Ratapan) tidak cukup.

“Mereka mahu lebih daripada itu,” kata Pengerusi Pertubuhan Temple Mount, Aviad Visoli.

Tempat berkenaan adalah tapak Kuil Kedua Yahudi, dimusnahkan pada 70 selepas masihi ketika Titus menjadi pemerintah Roman, yang memaksa Yahudi tinggal dalam buangan.

Tembok itu yang dilawati 10 juta pengunjung setahun, adalah sebahagian bekas candi yang dibina di sekeliling kompleks kuil itu, kawasan paling suci bagi Yahudi. - AGENSI

No comments:

Post a Comment