Friday 15 November 2013

Hari ini dalam sejarah | 14 November 2012 | Syahidnya Ahmad Al-Jabari



Hari ini, setahun yang lalu, As-Syahid Syeikh Ahmad Al-Jabari telah menemui syahidnya

Ahmad Al-Jabari atau juga dikenali sebagai Abu Mohammad merupakan orang yang paling dikehendaki oleh Israel. As-Syahid merupakan orang kedua Bridged Al-Qassam yang bertanggungjawab meletakkan kekuatan HAMAS di Gaza, menculik Gilad Shalit ~ גלעד שליט dan mengembangkan penggunaan roket jarak jauh Qassam.

Di bawah kepimpinannya, Bridget Izzudin Al-Qassam sangat sistematik dan telah menggegarkan Israel dengan sumber yang terhad.

Cubaan membunuhnya bermula semenjak tahun 2004, di mana anaknya, Mohammad dan saudaranya terbunuh. As-Syahid telah menempuh 5 cubaan bunuh semenjak hari itu namun selamat tanpa sebarang kecederaan.

Beliau tidak banyak menonjolkan diri atas sebab keselamatan, menyebabkan masyarakat dunia tidak begitu mengenali beliau padahal peranannya begitu besar. Namun, apabila beliau mati, sokongan terhadapnya membara dan akhirnya Hijaratus Sijjil telah tercetus.

Perang itu telah berlaku dari 14 November 2012 hingga 22 November 2012.

Kata-katanya yang terkenal kepada pemberita:

"Jihad and resistance" were the "only ways to liberate the homeland, and not negotiation and bargains."

"Jihad dan penentangan adalah satu-satunya cara untuk membebaskan tanah air, bukannya dengan perbincangan atau rundingan"

As-Syahid Ahmad Al-Jabari telah meninggalkan suatu legasi kepada kita, iaitu untuk terus berjuang membebaskan tanah air kita, Palestin. Hingga maut menjemput kita akhirnya.

[AK]

No comments:

Post a Comment