Tuesday 28 September 2010

Militan Abbas Culik 7 Penyokong Hamas

Imej28 September 2010 - Tebing Barat - Militan Abbas meneruskan operasi penculikan terhadap para penyokong Gerakan Islam Hamas di Tebing Barat. Seramai 7 orang dari mereka diculik di Hebron, Nablus, Qalqilya dan Betlehem. Sementara itu Militan Abbas telah mendirikan banyak pos-pos pemeriksaan menyusul aksi Hebron, kemarin.

Menurut sumber-sumber tempatan di Nablus, Militan Abbas menculik Thariq Qadhi dan Walid Qashu' dari Qalqilya, seorang mantan tahanan yang telah bebas dari penjara Zionis Israel. Qashu' adalah mahasiswa Universiti Nasional an-Najah di Nablus. Beliau pernah beberapa kali sebelum ini diculik oleh Militan Abbas. Selain itu Militan Abbas juga menculik Nasir Hadidi dari perkampungan Zawata, yang juga mantan tahanan yang bebas dari penjara Zionis Israel dan pernah diculik sebelum ini oleh Militan Abbas.

Di Daerah Qalqilya Militan Abbas menculik dua mantan tahanan yang bebas dari penjara Zionis Israel, Ghaits Afana dan Thariq Dziyab. Manakala di Betlehem Militan Abbas menculik Syaikh Saleh Isa Qasim (53) setelah dipanggil untuk wawancara. Syaikh Qasim adalah seorang pesakit kanser di mana tahap kesihatannya berada dalam keadaan yang agak tenat. Beliau pernah berkali-kali dipanggil oleh Militan Abbas untuk menjalani soal-siasat secara berturut-turut selama 2 bulan.

Di Hebron Militan Abbas menculik Muhammad Thaha, juga bekas tahanan yang bebas dari penjara Zionis Israel. Sebelum ini dia bersama saudaranya Wajdi Thaha pernah diculik oleh Militan Abbas.

Sementara itu Militan Abbas mengerahkan anggotanya di Bandar Hebron bagi mendirikan puluhan pos-pos pemeriksaan secara mendadak. Mereka juga melakukan operasi pemeriksaan terhadap puluhan tempat di bandar dan di sejumlah kampung dan daerah di Hebron.
Sumber: infopalestina   |   Terjemahan: Ibn Abu (Admin)

No comments:

Post a Comment