Tuesday 7 June 2016

Provokasi Israel menjelang Ramadan

Provokasi Israel menjelang Ramadan
7 JUN 2016

Peserta perarakan itu turut berhimpun di Tembok al-Buraq atau Tembok Barat di kawasan al-Aqsa. 

BAITULMAQDIS - PALESTIN. Ribuan penduduk Israel, kelmarin menyertai perarakan kontroversi di kota lama Baitulmaqdis yang dilihat sebagai tindakan provokasi menjelang ketibaan Ramadan.
Insiden pergelutan turut berlaku antara peserta protes dan beberapa penduduk Palestin ketika perhimpunan yang sengaja diadakan serentak sempena ulang tahun ke-49 pencerobohan Israel ke atas Baitulmaqdis.
Menurut saksi, kejadian itu tercetus selepas kumpulan ekstremis Yahudi itu bertindak melaungkan slogan provokatif mengancam untuk membakar Masjid al-Aqsa yang menjadi pertikaian di wilayah tersebut.
Selain itu, arahan yang dikeluarkan supaya peniaga Palestin di laluan tersebut supaya menutup kedai mereka juga tidak dihiraukan.
"Saya tidak takut. Ini kedai saya dan Baitulmaqdis milik kami," kata tukang jahit di Pintu Damsyik, Ahmed Dandes. 
Khamis lalu, mahkamah Israel menolak petisyen dikemukakan organisasi bukan berasaskan keuntungan Ir Amim dan Amir Cheshin untuk melarang perarakan itu sebagai langkah mengelakkan sebarang pertempuran tercetus.
Dalam insiden berasingan, kira-kira 208 pelampau Yahudi menceroboh pekarangan al-Aqsa dengan diiringi rejim Zionis,
 Difahamkan, pengawal turut bertindak menghalang perbuatan biadab mereka yang cuba untuk melakukan upacara keagamaan di masjid ketiga paling suci orang Islam itu. - Press TV

No comments:

Post a Comment