TEL AVIV - PALESTIN. Israel, semalam, mengumumkan telah menggantung permit masuk puluhan ribu penduduk Palestin susulan insiden tembakan yang menyebabkan empat maut dan 16 cedera.
Unit pengendali hal ehwal orang awam di Tebing Barat (Cogat) memaklumkan kesemua permit Ramadan terutamanya melibatkan lawatan keluarga dari Judea dan Samaria ke Tel Aviv telah dibekukan.
Menurut jurucakapnya, kira-kira 83,000 penduduk Palestin termasuk ratusan penduduk Genting Gaza akan terkesan akibat langkah itu.
Difahamkan, keputusan mengejut itu dibuat selepas serangan berhampiran ibu pejabat tentera Israel, kelmarin, yang disifatkan sebagai insiden terburuk setelah wilayah itu dilanda gelombang keganasan sejak beberapa Oktober lalu.
Tel Aviv turut membekukan permit 204 ahli keluarga salah seorang penyerang dalam kejadian itu.
Minggu lalu, Israel mengumumkan ia akan melonggarkan sekatan terhadap pergerakan penduduk Palestin di Tebing Barat dan wilayah Gaza sepanjang Ramadan.
Ia juga merancang untuk membenarkan kira-kira 500 penduduk Genting Gaza menunaikan solat Jumaat di pekarangan Masjid al-Aqsa di Baitulmaqdis Timur. - AFP