TEL AVIV - Rakaman video terbaharu berjaya mendedahkan pembohongan seorang tentera Israel yang mendakwa dia menembak mati penduduk Palestin yang cedera kononnya kerana mangsa memberi ancaman kepada rakan pasukannya.
Sebelum ini, Sarjan Elor Azaria menyatakan lelaki cedera dikenali sebagai Abed al-fattah al Sharif itu cuba untuk mencapai pisau selain memakai jaket mencurigakan.
Bagaimanapun, stesen TV tempatan, Channel 2, kelmarin memaparkan rakaman ketika mangsa yang sedang terbaring dan tidak bersenjata ditembak mati tanpa perikemanusiaan.
Azaria dilihat melepaskan tembakan pada kepala mangsa selepas dia didakwa menyerang seorang tentera rejim Zionis di bandar Hebron, Tebing Barat pada Mac lalu.  
Susulan kejadian itu, anggota tentera terbabit telah ditahan dan didakwa atas tuduhan membunuh serta melanggar etika tugas di Mahkamah Tentera Jaffa pada 18 April lalu.
Kejadian pembunuhan kejam itu turut dikecam masyarakat antarabangsa, Palestin dan Wakil Khas PBB ke Timur Tengah, Nickolay Mladenov serta beberapa kumpulan hak asasi yang menyifatkan ia sebagai 'pelaksanaan hukuman di luar undang-undang'. - Press TV