Monday 5 October 2015

Sekat pergerakan Palestin

 AFP
Baitulmaqdis: Israel semalam mengharamkan penduduk Palestin memasuki Bandar Lama Baitulmaqdis selama dua hari berikutan dua serangan terhadap penduduk Yahudi yang turut menyebabkan penyerang terbunuh.

Tindakan itu membabitkan penduduk Palestin di timur Baitulmaqdis yang dijajah yang tidak menetap di Bandar Lama.


Hanya rakyat Israel, pelancong, penduduk kawasan berkenaan, peniaga dan kanak-kanak dibenarkan memasuki bandar itu.

Dalam pada itu, hanya jemaah berusia lebih 50 tahun dibenarkan menunaikan solat di Masjid Al-Aqsa sementara tiada had umur ditetapkan untuk jemaah wanita.

Malam kelmarin, seorang penduduk Palestin didakwa militan membunuh dua lelaki Israel dan mencederakan seorang wanita dalam serangan di Bandar Lama.

Polis menembak mati penyerang berkenaan.

Dalam kejadian berasingan sebelum itu, seorang lelaki menikam seorang Yahudi di barat Baitulmaqdis sebelum dia juga ditembak mati ketika melarikan diri dari tempat kejadian.

Mangsa hanya cedera, kata polis Israel.

Kejadian berlaku ketika polis dan tentera Israel diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga berikutan pertempuran di sekitar Masjid Al Aqsa beberapa minggu lalu.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 5 Oktober 2015 @ 5:07 AM

SEKUMPULAN remaja Palestin membantu mengangkat rakan mereka yang cedera ketika bertempur dengan tentera Israel selepas askar rejim Zionis itu menyerbu bandar Jenin di Tebing Barat, semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/82415#sthash.jW3Pomvi.dpuf

No comments:

Post a Comment