Saturday 24 October 2015

Benar solat Jumaat di Masjid Al-Aqsa


Baitulmaqdis: Buat kali pertama sejak beberapa minggu lalu, Israel membenarkan penduduk Islam tanpa mengira usia memasuki Masjid Al-Aqsa untuk menunaikan solat Jumaat sebagai usaha untuk meredakan ketegangan di situ.

Sejak beberapa minggu lalu, Israel melarang pemuda Islam daripada memasuki pekarangan masjid itu yang dianggap penduduk Muslim sebagai usaha rejim Zionis memperkuat lagi kawalannya di situ.


Jurucakap polis Micky Rosenfeld berkata, sekatan usia itu dibatalkan hasil penilaian keselamatan.

Sementara itu, penghadang dan sekatan jalan diletakkan Israel minggu lalu di pinggir kejiranan Arab di bandar itu masih kekal.

Kabinet Israel meluluskan sekatan pergerakan dalam usaha mengekang beberapa gelombang serangan sejak kebelakangan ini apabila ramai penyerang berbangsa Arab dari Baitulmaqdis timur.

Sekatan berkenaan mengakibatkan kesesakan lalu lintas selain mengganggu kehidupan lebih 300,000 penduduk Palestin di bandar itu.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata, Israel mendirikan 38 sekatan termasuk 17 pos pemeriksaan dan 20 penghadang di sembilan kejiranan.

Rosenfeld berkata, kebanyakan sekatan jalan diturunkan selain peraturan dilonggarkan di sekurang-kurangnya dua kejiranan.

Terdahulu, seorang remaja lelaki Palestin berusia 16 tahun menikam seorang askar di Tebing Barat sebelum tembak. Kedua-duanya dibawa ke hospital untuk rawatan. - AP

Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 24 Oktober 2015 @ 5:07 AM

PASUKAN keselamatan Israel mengawal jalan di bandar lama Baitulmaqdis sebelum solat Jumaat semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/87685#sthash.FV5H0VV8.dpuf

No comments:

Post a Comment