Gesaan daripada 15 menteri luar itu dinyatakan semalam susulan kematian seorang kanak-kanak Pa­lestin berusia 18 bulan yang dibakar hidup-hidup dalam tindakan dipercayai dilakukan oleh pelampau Yahudi, Jumaat lalu.
“Wakil negara Arab yang berada di PBB perlu bertindak dengan menghantar draf resolusi kepada Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) berhubung jenayah yang dilakukan oleh peneroka Israel terhadap penduduk Palestin.
“Kita perlu fikirkan tentang bagaimana untuk memberi perlindungan peringkat antarabangsa kepada penduduk terbabit kerana keputusan hanya boleh dibuat oleh UNSC,” kata Ketua Liga Arab, Nabil al-Araby.
Menteri-menteri Luar Liga Arab dalam kenyataan berkata, mereka sudah mencapai persetujuan untuk menghantar draf resolusi kepada UNSC.
Dalam perkembangan ini, Hamas memberi amaran lebih banyak ancaman baharu akan dilakukan ke atas Israel jika mereka berterusan mengenakan sekatan terhadap Gaza.
Seorang pemimpin pergerakan Hamas, Mahmud Zahar berkata, sekatan yang sudah berlanjutan selama sembilan tahun perlu ditamatkan segera.
“Mesej kami kepada peneroka haram amat jelas iaitu kami tidak boleh menerima sekatan yang dilakukan. Tamatkan sekatan kerana kami tidak lagi mampu menghalang penduduk Palestin yang berang jika mereka mahu mengambil tindakan terhadap pendatang haram yang membakar rumah dan membunuh anak-anak mereka,” ujarnya lagi.
– AFP