JERUSALEM - ISRAEL. Kerajaan Israel dilapor membangun dan meletupkan bom di gurun Negev yang merupakan tempat tinggal kepada sebilangan besar puak Badwi Palestin.

Laporan disiarkan akhbar Haaretz kelmarin itu turut mendakwa, Tel Aviv telah meletupkan 20 bom yang dicampur dengan bahan nuklear untuk menguji seberapa besar pengaruh ledakan tersebut terhadap mereka jika diserang menggunakan senjata radioaktif.

Projek bom nuklear tersebut diberi kod ‘Green Field’ dan dijalankan oleh kakitangan dari loji nuklear Israel di selatan kota Dimona.

Ujian rahsia tersebut berakhir pada 2014, setelah menjalani ujian selama empat tahun.

Tentera Israel enggan mengulas laporan tersebut.

Dalam perkembangan berasingan, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sebulat suara untuk tidak menyenaraikan Israel sebagai pencabul hak asasi kanak-kanak.

Keputusan itu menimbulkan bantahan dan kemarahan kumpulan hak asasi manusia yang sebelum ini mendesak Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon supaya menyenaraikan Israel ke dalam kelompok negara yang melakukan pelanggaran hak asasi.

Difahamkan, Operasi Perlindungan Sempadan yang dilancarkan Tel Aviv di Genting Gaza Julai lalu telah meragut lebih 500 nyawa kanak-kanak Palestin. - Press TV