Jawatankuasa Pusat Pilihan Raya berkata, selepas 99.5 peratus undi dikira, Parti Likud pimpinan Netanyahu memperolehi kemenangan selesa dengan menguasai 30 daripada 120 kerusi Parlimen yang dipertandingkan, menewaskan pesaing terdekat daripada Kesatuan Zionis yang memenangi 24 kerusi.
Keputusan awal yang disiarkan dua stesen televisyen tempatan pada awalnya menunjukkan Parti Likud dan Kesatuan Zionis masing-masing mempunyai 27 daripada 120 kerusi yang dipertandingkan dalam pilihan raya umum itu.
Walaupun Netanyahu berjaya mempertahankan jawatannya buat penggal ketiga, beliau masih perlu membentuk perikatan dengan parti-parti lain untuk menubuhkan kerajaan.
Netanyahu berkata, beliau berjaya mencapai kejayaan besar selepas menghadapi pelbagai cabaran.
``Kini, kita perlu menubuhkan sebuah kerajaan yang kuat dan stabil,’’ katanya.
Netanyahu dalam kempennya menyatakan bahawa hanya beliau mampu mempertahankan keselamatan rakyat Israel daripada ancaman nuklear Iran dan berikrar tidak akan membenarkan Palestin membentuk sebuah negara di timur Baitulmaqdis.
Dalam pada itu, Palestin berikrar untuk meningkatkan kempen menubuhkan negara Palestin ekoran kemenangan parti pimpinan Netanyahu, - AFP
BAITULMAQDIS 18 Mac – Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menang pada Pilihan Raya Umum Israel semalam, selepas dalam kempennya pada saat-sat akhir mengumumkan keputusan untuk tidak menyokong pemben­tukan negara Palestin.
Jawatankuasa Pusat Pilihan Raya menyatakan, selepas 99.5 peratus undi dikira, Parti Likud pimpinan beliau memperoleh kemenangan selesa apabila menguasai 30 daripada 120 kerusi Parlimen yang dipertandingkan, menewaskan pesaing terdekat daripada Kesatuan Zionis yang memenangi 24 kerusi.
Keputusan awal yang disiarkan dua stesen televisyen tempatan pada awalnya menunjukkan Parti Likud dan Kesatuan Zionis masing-masing memenangi 27 daripada 120 kerusi yang dipertandingkan dalam pilihan raya umum itu.
Walaupun Netanyahu berjaya mempertahankan jawatannya buat penggal ketiga, beliau masih perlu membentuk perikatan dengan parti-parti lain untuk menubuhkan kerajaan.
Netanyahu berkata, beliau berjaya mencapai kejayaan besar selepas menghadapi pelbagai cabaran.
“Kini, kita perlu menubuhkan sebuah kerajaan yang kuat dan stabil,’’ katanya.
Netanyahu dalam kempennya menyatakan bahawa hanya beliau mampu mempertahankan ke­selamatan rakyat Israel daripada ancaman nuklear Iran dan berikrar tidak akan membenarkan Palestin membentuk sebuah negara di timur Baitulmaqdis.
Dalam pada itu, Palestin berikrar untuk meningkatkan kempen menubuhkan negara Palestin ekoran kemenangan parti pimpinan Netanyahu, - AFP