Pihak berkuasa Israel mengasari penduduk Palestin yang cuba untuk memasuki al-Aqsa.
Pihak berkuasa Israel mengasari penduduk Palestin yang cuba untuk memasuki al-Aqsa.
TEL AVIV - ISRAEL.  Knesset akan mengundi untuk meluluskan draf undang-undang bagi membahagikan Masjid al-Aqsa pada bulan hadapan.

Ahli Parlimen Israel, Masoud Ghanayim memberitahu draf undang-undang tersebut bertujuan untuk membenarkan penganut Yahudi melakukan upacara keagamaan mereka di al-Aqsa tanpa sebarang sekatan.

"Tel Aviv mahu orang Islam dan penganut Yahudi mendapat hak sama untuk memasuki masjid tersebut. Selain itu, draf tersebut juga melarang sebarang protes diadakan di sekitar al-Aqsa dan mereka yang melanggar arahan itu bakal berdepan hukuman berat," katanya lagi.

Sementara itu, anggota kanan Jawatankuasa Eksekutif Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), Ahmed Qurei menggesa negara Islam mengadakan sidang kemuncak tergempar untuk berbincang mengenai rancangan jahat Israel tersebut.

"Tindakan mencemari kesucian al-Aqsa itu hanya akan mencetuskan kemarahan orang Islam dan menyebabkan keganasan lebih buruk di Baitulmaqdis," tegasnya menurut laporan Middle East Monitor.
Menurutnya lagi, Israel semakin berani meneruskan agenda untuk menceroboh al-Aqsa kerana kebanyakan negara di rantau Arab hanya diam membisu dan tidak mengambil sebarang tindakan ke atas mereka.

Dalam perkembangan lain, Palestin dan Israel akan menyambung semula rundingan bagi melaksanakan gencatan senjata bagi tempoh jangka panjang di Kaherah pada Isnin depan.