Friday 12 September 2014

Hamas sedia perang lagi


Kumpulan Hamas bersedia untuk berperang dengan Israel sekali lagi jika rejim Yahudi itu enggan mematuhi perjanjian gencatan senjata yang dipersetujui bulan lalu.
“Kami bersedia untuk berperang selama mungkin yang akan menyebabkan Israel menanggung kerugian besar,” kata anggota Parlimen Hamas, Ismail Al-Ashqar, semalam.
Ismail berkata demikian sebagai mengulas tindakan rejim berkenaan menangkap empat nelayan Palestin ketika mereka menangkap ikan.
Tentera Israel sebelum itu turut melepaskan tembakan ke arah nelayan dari Gaza itu.

 Gencatan senjata pada 26 Ogos lalu menetapkan Israel bersetuju terhadap beberapa pekara, termasuk meluaskan zon penangkapan ikan untuk membolehkan nelayan Palestin belayar sejauh 10 kilometer dari pantai Gaza.
Selain itu, Israel juga bersetuju meluaskan lagi jarak itu secara berperingkat-peringkat dan menghapuskan kepungan ke atas Semenanjung Gaza yang dikuatkuasakan sejak tujuh tahun lalu.
Sementara itu, di Tel Aviv, Timbalan Menteri Luar Israel sekali lagi menolak tuntutan Hamas untuk membina pelabuhan dan lapangan terbang dan berkata apa juga bahan binaan yang memasuki Semanjung berkenaan akan menjalani pemeriksaan ketat.
Dia juga tidak menolak kemungkinan Hamas menyambung perjuangan jika kumpulan pejuang Palestin berkenaan merasakan rundingan damai di Kaherah tidak memihak kepada mereka.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/09/12

No comments:

Post a Comment