Tuesday 15 April 2014

Tanah Palestin dirampas lagi


Sekumpulan rakyat Palestin mengadakan bantahan aman berhubung tindakan tentera Israel membenarkan peneroka haram Yahudi berpindah ke sebuah bangunan empat tingkat milik penduduk Palestin di Hebron, Tebing Barat, kelmarin. - AFP
BAITULMAQDIS 14 April - Israel dilaporkan merampas lebih banyak tanah penduduk Palestin di Tebing Barat, langkah yang merumitkan rundingan damai antara rejim Zionis Israel itu dan Palestin, lapor akhbar Haaretz, semalam.
Menurut laporan akhbar berhaluan kiri itu, Kementerian Pertahanan mengumumkan pengambilan kira-kira 100 hektar tanah di blok penempatan di wilayah Gush Etzion, selatan Baitulmaqdis sebagai ‘tanah negeri’.
Bagaimanapun ketika dihubungi Reuters, pihak kementerian itu enggan mengulas lanjut namun menyatakan mereka akan membuat kenyataan berhubung perkara itu dalam beberapa hari lagi.
Pencerobohan tanah itu adalah yang terbesar sejak beberapa tahun lalu dan bakal menyaksikan pembinaan lebih banyak kawasan perumahan untuk peneroka haram Yahudi.
Menurut Haaretz, ketua-ketua kam­­pung Palestin yang menuntut ta­nah itu sebagai milik mereka telah dimaklumkan tentang pengambilan tanah tersebut dan mereka diberi masa selama 45 hari untuk membuat rayuan.
Bagaimanapun masih tidak jelas sama ada pencerobohan tanah itu merupakan sebahagian daripada sekatan yang dikenakan Israel sebagai tindak balas terhadap tindakan Palestin menandatangani 15 perjanjian dan konvensyen antarabangsa.
Palestin mengambil tindakan itu sebagai reaksi atas kegagalan Israel membebaskan kumpulan terakhir 26 tahanan Palestin yang ditahan rejim tersebut.
Sementara itu, seorang daripada pasukan rundingan Palestin, Mohammed Shtayyeh berkata, langkah Israel tersebut menunjukkan rejim berkenaan lebih mementingkan untuk meluaskan pengaruhnya ke atas tanah di Tebing Barat daripada rundingan damai. - REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140415/lu_06/Tanah-Palestin-dirampas-lagi#ixzz2ytz9LX5f
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment