Tuesday 8 April 2014

Hizbullah mengaku sasar Israel dalam letupan di Ladang Shebaa


2014/04/08 - 07:01:16 AM
Beirut: Pemimpin Hizbullah, Hassan Nasrallah berkata dalam satu temu bual yang disiarkan semalam, bahawa kumpulan beliau di Lubnan bertanggungjawab ke atas letupan yang disasarkan kepada tentera Israel di sempadan kedua-dua negara bulan lepas.

“Ya, letupan di Ladang Shebaa yang tiada siapa mengaku bertanggungjawab sehingga kini sebenarnya dilakukan Hizbullah,” kata Nasrallah kepada Al- Safir Daily.


Letupan pada 14 Mac lalu, berlaku selepas pesawat perang Israel melakukan serangan udara di Lubnan yang dipercayai disasarkan pada kedudukan berhampiran sempadan Lubnan dengan Syria.

“Ini bukan jawapan sepenuhnya, tetapi hanya sebahagian daripada jawapan itu,” kata Nasrallah.

Mesej kepada Israel, katanya, berbunyi: “Anda menyerang sasaran tentera dan pemisah akan bertindak balas dengan menyerang sasaran tentera.”

Letupan itu mengenai peronda Israel di sepanjang sempadan berhampiran kawasan Ladang Shebaa yang dipertikaikan, yang dirujuk Israel sebagai Har Dov. Tentera Israel berkata tiada askar yang cedera dalam letupan itu.

Ketegangan memuncak
Ketegangan semakin memuncak di antara Israel dan Hizbullah selama beberapa bulan, apabila negara Yahudi itu memberi amaran akan melakukan serangan bagi mencegah kumpulan itu daripada mendapatkan senjata canggih.

Pada 24 Februari, pesawat perang Israel mengebom kedudukan Hizbullah di sempadan Lubnan-Syria, tetapi enggan secara rasmi mengesahkan atau menafikan tindakan itu.

Hizbullah mengakui menyerang Israel dan berikrar tidak akan berdiam diri, sambil menambah bahawa kumpulan itu akan memilih masa, tempat dan cara yang sesuai.

Hizbullah juga dikritik Israel di Syria, di mana kumpulan itu berjuang bersama rejim menentang kebangkitan.

Pada 5 Mac, tentera Israel berkata mereka melepaskan tembakan dan mengenai dua ahli kumpulan Syiah kerana cuba menanam bom berhampiran garis gencatan senjata Israel-Syria.

Israel berperang dengan Hizbullah pada 2006, yang mengorbankan lebih 1,200 orang di Lubnan. AGENSI

No comments:

Post a Comment