Tuesday 28 January 2014

73 pelarian Palestin mati kebuluran di Yarmouk kem pelarian



Rakyat Palestin di Syria telah berkata bahawa 73 pelarian Palestin telah mati kelaparan di Yarmouk kem pelarian dikepung .

Kenyataan pada hari Isnin bahawa jumlah itu telah didaftarkan sehingga Ahad 26/1/2014, bahawa 27 daripada itu mati dalam tempoh 12 hari lalu.

Kumpulan yang memantau dan mendokumenkan peristiwa harian pelarian Palestin di Syria berkata, kem pelarian Yarmouk berada dalam perkepungan untuk 197 hari akibat konfrontasi yang berterusan antara tentera Syria dan pembangkang.

Ia berkata bahawa pengepungan telah menyebabkan kebuluran di kalangan penduduk kem baki yang terjejas terutamanya kanak-kanak dan warga tua mencatatkan bahawa kem itu telah kehabisan bahan makanan, ubat-ubatan, dan susu bayi.

Kumpulan itu juga menunjukkan bahawa lebih daripada dua ribu pelarian Palestin telah terbunuh dalam perang negara Arab sejak konflik itu bermula tiga tahun lalu.

Kumpulan itu berkata bahawa tujuh pelarian meninggal dunia pada hari Ahad akibat pengepungan terus di kem Yarmouk termasuk kanak-kanak dan lima orang lama manakala seorang maut di tangan penembak curi semasa mencari sesuatu untuk dimakan.

No comments:

Post a Comment