Wednesday 18 December 2013

Ribut salji di Gaza

Ribut salji di GazaPenduduk terpaksa bergelap kerana ketiadaan sumber api sejak dua bulan lalu. Foto: EPA

14 Disember 2013
GAZA - Puluhan penduduk terpaksa berpindah apabila ribut salji memusnahkan kediaman dan bangunan, sejak kelmarin.

Puluhan kediaman penduduk miskin yang hanya didirikan dengan struktur binaan tidak kukuh dilaporkan musnah sama sekali hingga memaksa mereka menumpang teduh di sekolah-sekolah sekitar bandar itu.

Jurucakap Kementerian Kesihatan berkata, lebih 30 penduduk cedera dalam kemalangan kereta dan runtuhan bangunan.

“Hampir 200 kediaman di perisir pantai musnah apabila salji menghempap kediaman. Ini adalah keadaan paling teruk sejak 20 tahun lalu,” katanya.

Pemilik kedai Fayez al- Yazghi berkata, penderitaan penduduk bertambah sejak pihak berkuasa menyekat bahan api dua sejak bulan lalu.

“Saban hari kami bergelap dan hanya masak sekali sehari kerana tiada minyak. Kami mohon negara antarabangsa menyelamatkan kami di sini. Hulurkan bantuan dan bukan hanya sekadar menjadi penonton melihat penderitaan kami,” katanya pada Al Jazeera.

Sementara itu, penduduk tempatan membina jambatan sementara dengan batang pokok untuk membolehkan operasi menyelamat di kawasan terjejas akibat ribut salji.

Di bahagian di Tebing Barat dan di Baitulmuqaddis, sekolah dan pejabat terpaksa ditutup termasuk pengangkutan awam digantung sementara susulan ribut dan banjir tersebut.

No comments:

Post a Comment