Wednesday 18 December 2013

Angkatan Israel mengepung Kampung untuk Latihan Tentera



Beratus-ratus tentera Israel bersenjata menyerbu Rashayda, sebuah kampung di selatan Bethlehem awal pagi Selasa dan memulakan latihan ketenteraan. Ini dilakukan sehari selepas menduduki rizab alam semula jadi yang berhampiran dan menggantikan keluarga yang tinggal di sana.

Pengerusi majlis kampung Fawaz al- Rashayda memberitahu cawangan Palestin yang tentera Israel tiba dalam kumpulan dan memulakan latihan ketenteraan antara rumah-rumah manakala kenderaan tentera yang besar ditempatkan di sekitar kampung.

Pusat Pemeriksaan kemudiannya didirikan dan penduduk tempatan telah diberitahu bahawa mereka tidak akan mampu untuk meninggalkan rumah-rumah mereka selepas 10:00

Pada petang Isnin, tentera Israel dikerahkan di rizab alam semula jadi timur kampung Rashayda, penyisihan keluarga berdekatan dan mengisytiharkan ia satu "zon tentera tertutup."

Tentera memberi amaran kepada jiran penduduk Palestin separa nomad bahawa mereka harus mengosongkan kawasan tersebut sebelum 5 petang dan mereka sebaliknya akan dipindahkan " secara paksa . "

Kira-kira 80 keluarga tinggal di khemah-khemah berhampiran kangang biri-biri dan kambing.

Berpuluh-puluh murid sekolah tidak akan dapat untuk meneruskan persekolahan mereka pada hari-hari akan datang.

No comments:

Post a Comment