Friday 10 May 2013

Abu Marzuq: Langkah Kerry Hancurkan Hak Palestin

Abu Marzuq: Langkah Kerry Hancurkan Hak Palestin
[07/05/2013 - 01:49]

Kaherah - Anggota Biro Politik Hamas Dr. Musa Abu Marzuq menegaskan bahawa terowong antara Jalur Gaza dan Mesir tiada undang-undang dan politik berhubung sejarah antara Jalur Gaza dan Mesir. Dia menegaskan bahawa terowong ini tidak dibuat oleh situasi rasmi di Mesir atau Pihak Berkuasa Palestin.

Abu Marzuq berpendapat bahawa dari sudut kemanusiaan terowong tersebut tiada hukumnya, walaupun terowong tersebut merupakan gambaran yang tidak memuaskan hati sesetengah pihak kerana tidak boleh diambil tindakan undang-undang.

Di sisi lain Abu Marzuq menegaskan bahawa sesiapa tidak mempunyai hak untuk melepaskan sejengkal pun tanah Palestin. Tak seorang pun mempunyai hak untuk membatalkan hak kembali setiap orang Palestin ke tanah airnya.

Dia mengatakan, "Perundingan mempunyai dua sisi. Sisi perunding Palestin yang mensyaratkan tamatnya pembangunan penempatan, pembebasan tawanan Palestin dan sebuah negara di atas batas wilayah tahun 1967. Dan sisi perunding Zionis yang tidak mensyaratkan apa-apa untuk meneruskan rundingan. Namun ada banyak penolakan (dengan kata "tidak ada") yang sudah diketahui sebelumnya. Tidak ada hak kembali ke batas wilayah 1967, tidak ada perundingan seputar al Quds, dan Palestin harus mengakui keyahudian negara entiti Zionis. "

Abu Marzuq menyebutkan bahawa Setiausaha Negara Amerika John Kerry tidak mencari jalan untuk menekan entiti Zionis dan mendapati Arab adalah pihak yang peling boleh menerima tekanan dan memulakan langkah-langkah, melalui "piagam yang ditandatangani Presiden Mahmud Abbas dan Raja Abdullah Husanin yang mlimpahkan persoalan al Quds kepada Jordan ". Dengan semikian tidak perlu ada perundingan antara Palestin dan Zionis.

Dia menyatakan hal itu telah boleh mengatasi masalah sempadan tahun 1967 kemudian menghidupkan kembali inisiatif Arab dengan memperbaikinya untuk membatalkan pembicaraan tentang sempadan tahun 1967 dengan pertukaran tanah yang setara dalam kuantiti dan cara serta perubahan sederhana. Sebelumnya Olmert ingin 6.8% daripada wilayah Tebing Barat dan pihak berkuasa Palestin 1.2%, kemudian diubah menjadi 3.7%, dan ini sudah cukup untuk menggabungkan seluruh penempatan Zionis di al Quds dan Tebing Barat. Dan sebelumnya telah diluluskan kondisi untuk penggabungan penempatan-penempatan Zionis berikut: Ghous Etzion, Ma'aleh Adomim, Jeefat Ze'ev dan Ariel.

Ahli Biro Politik Gerakan Hamas Abu Marzuq menegaskan bahawa langkah Setiausaha Negara Amerika John Kerry memaksakan penyelesaian dua negara (two state solution)berbahaya dan strateginya menghancurkan hak Palestin di bawah slogan 'penyelesaian dua negara ". (Asw)

Sumber : Info Palestina
________________

TT: Aman Palestin

No comments:

Post a Comment